Sjukdom
Hej igen hörni 🤣 För ett par månader sedan hade jag ganska stora problem i mitt akvarium att nya fiskar dog extremt snabbt och många samtidigt. Nu har jag inte det problemet! De nya har inte dött, men däremot så verkar de som varit längst tid i akvariet att må mindre bra. Alla yngel som jag fött upp har dött vid cirka 2-3 månaders ålder. Ingen vuxen har dött, bortsett från en hane dom dog ganska tvärt. Han såg jag klia sig mot en Sten en eller två gånger. Jag är väldigt osäker på om det kan vara en parasit eller sjukdom, eller isåfall hur man ska pricka rätt behandling. Jag har en hane kvar från det första inköpet jag gjorde i kanske november förra året och han mår inte bra alls nu. Han har krokig rygg och vickar på hela kroppen, även börjat få en flisad stjärtfena som mörknat längst ut? Har kollat efter gälmask på honom och saltbadat men inget hjälper så tror tyvärr att han får vandra vidare. Ingen annan fisk i akvariet är sjuk eller visar symtom. Sättet ynglen har dött på är att dom har magrat av lite och sen dött. Ena ynglet såg jag simma omkring på sidan helt böjd så den tog jag bort. Alltid en åt gången som är sjuk? Kan det tex vara höga nitritvärden under längre tid som gör att de som varit i längst blir sjuka, eller en parasit som sprider sig långsammare? Skickar en bild på ynglet som jag hittade imorse och en bild på hanen som mår skit..
Butiksköpt Guppy lever inte så länge, men de man själv har fött upp brukar klara sig bättre.
Dina fiskar är otroligt magra. Troligtvis kan du ha fått någon inälvsparasit. Ser dock ut att vara för sent för de två du visar på bild. Jag skulle ha avlivat dem.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Den svarta är stendöd, den hovade jag upp imorse. Den blåa har bara blivit värre så den får vi nog tyvärr ta och avliva. Undrar bara varför dom dör efter några månader då inga yngel hinner bli fullvuxna innan dom för.. har dock en kull som är ca 1 1/2 månad gamla och dom ser friska och krya ut. Det är när dom börjar bli större som dom dör. Vad för mask gör att dom magrar av? Tycker även ögonen på den svarta har ploppat ut en del? Bukvattensot hade väl magen varit svullen.. suck

Så tråkigt att dina guppies inte mår bra 😔
Har du kollat dina vattenvärden i akvariet?
Tyvärr är många linjer av guppies så hårt odlade att kvaliteten blivit dålig och de bara klarar sig i en miljö med mediciner ständigt närvarande.
Det bästa är ifall du kan hitta någon privat odlare. Då får man i regel betydligt bättre kvalitet.
Att lista ut exakt vad dina guppies drabbats av kan vara svårt. För det mesta är det organismer som alltid finns i akvarier som får fäste på grund av fiskens dåliga immunförsvar och orsakar sjukdom.
#2: Bukvatten är det inte,då skulle, som du skriver, magarna ha varit helt uppsvälda.
Det är svårt att säga vad det är för parasiter, det kan vara vilken som helst. Håller med 5ara att det förmodligen är deras dåliga immunförsvar som har gjort att parasiter/bakterier som alltid finns i vattnet har fått fäste.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Vad rekommenderar ni för behandling? Det är något med ett mer långdraget förlopp då jag tidigare haft problem med att dom dog väldigt snabbt. Nu går det några månader innan dom mår kasst. Förlåt om jag är äcklig, men kan man dissikera magen på något sätt för att hitta parasiter? Vill bara hitta felet 🤯
#5: Du kan dissekera för att kolla om det finns några parasiter, men det låter lite onödigt egentligen.
Prova medicinera med ESHA2000, det brukar jag alltid ha hemma och det har ett väldigt brett spektrum.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Ser att det finns esha Gdex som går på både bandmask, gälmask & hudmask, borde jag ta den då jag tror det är parasiter? Eller kan man kombinera båda som det stod på deras hemsida? Läst att vissa mediciner även kan döda invånarna och är extremt starka, vilka är det? Vill gärna undvika massdöd.. har Guppy & kardinaltetror i akvariet endast

Det är väldigt svårt när man inte vet vad man ska behandla. Är det något särskilt som gör att du tror att just Gdex skulle fungera?
#7: Står det på hemsidan så kan man nog kombinera dem. Jag har aldrig kombinerat dock, utan det har räckt med ESHA2000
Jag tycker du kan börja medicinera med ESHA och om inte det hjälper kan du gå över till eller kombinera med Gdex.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI