Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
LĂ€st 466 ggr
kirt
0

Sjukdom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej igen hörni đŸ€Ł För ett par mĂ„nader sedan hade jag ganska stora problem i mitt akvarium att nya fiskar dog extremt snabbt och mĂ„nga samtidigt. Nu har jag inte det problemet! De nya har inte dött, men dĂ€remot sĂ„ verkar de som varit lĂ€ngst tid i akvariet att mĂ„ mindre bra. Alla yngel som jag fött upp har dött vid cirka 2-3 mĂ„naders Ă„lder. Ingen vuxen har dött, bortsett frĂ„n en hane dom dog ganska tvĂ€rt. Han sĂ„g jag klia sig mot en Sten en eller tvĂ„ gĂ„nger. Jag Ă€r vĂ€ldigt osĂ€ker pĂ„ om det kan vara en parasit eller sjukdom, eller isĂ„fall hur man ska pricka rĂ€tt behandling. Jag har en hane kvar frĂ„n det första inköpet jag gjorde i kanske november förra Ă„ret och han mĂ„r inte bra alls nu. Han har krokig rygg och vickar pĂ„ hela kroppen, Ă€ven börjat fĂ„ en flisad stjĂ€rtfena som mörknat lĂ€ngst ut? Har kollat efter gĂ€lmask pĂ„ honom och saltbadat men inget hjĂ€lper sĂ„ tror tyvĂ€rr att han fĂ„r vandra vidare. Ingen annan fisk i akvariet Ă€r sjuk eller visar symtom. SĂ€ttet ynglen har dött pĂ„ Ă€r att dom har magrat av lite och sen dött. Ena ynglet sĂ„g jag simma omkring pĂ„ sidan helt böjd sĂ„ den tog jag bort. Alltid en Ă„t gĂ„ngen som Ă€r sjuk? Kan det tex vara höga nitritvĂ€rden under lĂ€ngre tid som gör att de som varit i lĂ€ngst blir sjuka, eller en parasit som sprider sig lĂ„ngsammare? Skickar en bild pĂ„ ynglet som jag hittade imorse och en bild pĂ„ hanen som mĂ„r skit..

Draken
0

Butiksköpt Guppy lever inte sÄ lÀnge, men de man sjÀlv har fött upp brukar klara sig bÀttre.

Dina fiskar Àr otroligt magra. Troligtvis kan du ha fÄtt nÄgon inÀlvsparasit. Ser dock ut att vara för sent för de tvÄ du visar pÄ bild. Jag skulle ha avlivat dem.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. LÄnghÄrig Chihuahua

Kennel Teiashis

kirt
0

Den svarta Àr stendöd, den hovade jag upp imorse. Den blÄa har bara blivit vÀrre sÄ den fÄr vi nog tyvÀrr ta och avliva. Undrar bara varför dom dör efter nÄgra mÄnader dÄ inga yngel hinner bli fullvuxna innan dom för.. har dock en kull som Àr ca 1 1/2 mÄnad gamla och dom ser friska och krya ut. Det Àr nÀr dom börjar bli större som dom dör. Vad för mask gör att dom magrar av? Tycker Àven ögonen pÄ den svarta har ploppat ut en del? Bukvattensot hade vÀl magen varit svullen.. suck

5ara
0

SĂ„ trĂ„kigt att dina guppies inte mĂ„r bra 😔

Har du kollat dina vattenvÀrden i akvariet?

TyvÀrr Àr mÄnga linjer av guppies sÄ hÄrt odlade att kvaliteten blivit dÄlig och de bara klarar sig i en miljö med mediciner stÀndigt nÀrvarande.

Det bÀsta Àr ifall du kan hitta nÄgon privat odlare. DÄ fÄr man i regel betydligt bÀttre kvalitet.

Att lista ut exakt vad dina guppies drabbats av kan vara svÄrt. För det mesta Àr det organismer som alltid finns i akvarier som fÄr fÀste pÄ grund av fiskens dÄliga immunförsvar och orsakar sjukdom.

Draken
0

#2: Bukvatten Àr det inte,dÄ skulle, som du skriver, magarna ha varit helt uppsvÀlda.

Det Àr svÄrt att sÀga vad det Àr för parasiter, det kan vara vilken som helst. HÄller med 5ara att det förmodligen Àr deras dÄliga immunförsvar som har gjort att parasiter/bakterier som alltid finns i vattnet har fÄtt fÀste.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kirt
0

Vad rekommenderar ni för behandling? Det Ă€r nĂ„got med ett mer lĂ„ngdraget förlopp dĂ„ jag tidigare haft problem med att dom dog vĂ€ldigt snabbt. Nu gĂ„r det nĂ„gra mĂ„nader innan dom mĂ„r kasst. FörlĂ„t om jag Ă€r Ă€cklig, men kan man dissikera magen pĂ„ nĂ„got sĂ€tt för att hitta parasiter? Vill bara hitta felet đŸ€Ż

Draken
0

#5: Du kan dissekera för att kolla om det finns nÄgra parasiter, men det lÄter lite onödigt egentligen.

Prova medicinera med ESHA2000, det brukar jag alltid ha hemma och det har ett vÀldigt brett spektrum.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

kirt
0

Ser att det finns esha Gdex som gÄr pÄ bÄde bandmask, gÀlmask & hudmask, borde jag ta den dÄ jag tror det Àr parasiter? Eller kan man kombinera bÄda som det stod pÄ deras hemsida? LÀst att vissa mediciner Àven kan döda invÄnarna och Àr extremt starka, vilka Àr det? Vill gÀrna undvika massdöd.. har Guppy & kardinaltetror i akvariet endast

5ara
1

Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt nĂ€r man inte vet vad man ska behandla. Är det nĂ„got sĂ€rskilt som gör att du tror att just Gdex skulle fungera?

Draken
0

#7: StÄr det pÄ hemsidan sÄ kan man nog kombinera dem. Jag har aldrig kombinerat dock, utan det har rÀckt med ESHA2000

Jag tycker du kan börja medicinera med ESHA och om inte det hjÀlper kan du gÄ över till eller kombinera med Gdex.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis