Annons:
Läst 192 ggr
Ciaras
2021-02-14, 13:41

Fiskar som äter räkor

Hej!
Jag har ett litet 54 l akvarium med körsbärsräkor och en Ancistrus mal. Nyligen har jag också skaffat några zebrafiskar. Efter att ha haft räkorna i fred så länge har de förökat sig rejält så skulle behöva tips på fiskar som går ihop med zebrafiskarna men äter upp lite räkor. Har tittat på ciklider men svårt att hitta rätt typ som funkar i små akvarier och samtidigt är tillräckligt stora för att äta räkorna. Har ni några förslag?

Annons:
fluffis
2021-02-14, 14:29

Hej!
Jag hade samma problem :)
Jag frågade i zoobutiken och kom hem med två riddargobi. Vet inte om det blev så bra egentligen. Tror det är svårt.
Vill inte zebrafiskar ha lite större yta att simma på? Tar inte zebrafiskarna några räkor?

Ciaras
2021-02-14, 16:14

#1: Zebrafiskarna tar några räkyngel vilket är bra för att kontrollera räkpopulationen. De stora räkorna klarar sig undan. Ja egentligen ska ju gärna zebrafiskarna hållas i lite större akvarium men de funkar i mindre. Fick de från en kompis som skulle köpa ett mycket större akvarium men han hade zebrafiskarna i ett 60 l utan problem. Dock så var de ända andra fiskarna i det akvariumet ett stim med neontetror. Så det ska funka så länge man har en yta med mycket växter o en väldigt öppen samt inte en massa andra fiskar.

Upp till toppen
Annons: