Annons:
Läst 540 ggr
Brieost
2021-01-31 10:07

Vit trådig avföring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan jag introducerade två nya Endler killar i detta akvarium har fler och fler fiskar börjat bajsa vitt och trådigt. Har behandlat med Octozin, men nu 8 dagar efter behandlingens slut är det ingen förbättring. Alla äter, men vissa "spottar ut maten". Det är full fart på dem. Ingen magrar. Vattenvärdena är ok.
Vad göra härnäst?

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

Annons:
5ara
2021-01-31 10:56
#1

Så tråkigt att fiskarna inte verkar må riktigt bra 😔

Om Octozin inte fungerat så är problemet något annat än flagellater. Dock svårt att veta vad det kan vara.

Vad testar du vattnet med?

Dela gärna med dig av testresultaten också 🙂

Draken
2021-01-31 12:44
#2

Vit trådig avföring tyder oftast på att det är någon inälvsparasit, men svårt att avgöära eftersom de inte visar upp några andra symptom.

"Dålig" avföring kan dock tyda på stress, vad har du för vattenvärden ?

Hur stort akvarium ?

Vilka andra fiskar ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Brieost
2021-01-31 15:07
#3

#1 Ja sanslöst tråkigt!!! 🙁
Jag kör dropptest och värdena e som följer:
No3 = 10
No2 = <0,3 mg/L Gh = >7grader d
Kh = 6
PH = 8,0
C12 = 0
O2 = 5 mg/L

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

  • Redigerat 2021-01-31 15:10 av Brieost
Brieost
2021-01-31 15:08
#4

#2 Akvariet e på 20 liter och har ett överdimensionerat innerfilter. Mycket levande växter i. Många gömställen. Temp runt 25 grader. Bor totalt 12 Endler Guppy killar i. Inga andra fiskar. Några räkor.

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

  • Redigerat 2021-01-31 15:15 av Brieost
Draken
2021-02-01 05:45
#5

Storleken på akvariumet kan nog åstadkomma ganska mycket stress för fiskarna. 20 liter är för litet, även för Endlers

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-02-01 11:52
#6

Ja, jag är lite inne på samma linje som Draken; när du tillförde fler fiskar så kan miljön börjat uppfattas som stressande. Stress kan i sig leda till vit avföring samtidigt som det sänker fiskarnas immunförsvar och gör dom mer mottagliga för bakterier och andra organismer som alltid finns i akvarier.

Personligen håller jag inga fiskar i akvarier som är mindre än 54 liter. I de små har jag bara räkor och snäckor.

Annons:
Brieost
2021-02-02 07:18
#7

5 & #6 Det ligger mycket i vad ni säger! Jag ska försöka lösa detta på något sätt. Finns det några fiskar alls som kan trivas i ett 20 liters? Hur är det med Danio margaritatus?

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

Brieost
2021-02-02 07:19
#8

Texten blev visst monster stor 🧐

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

Nephi
2021-02-02 07:25
#9

Tyvärr så tror jag inte det är någon fisk som trivs bra i så litet, fisk ska enligt Jordbruksverket ha minst 40L 😉

Några räkor och nån fin snäcka kan fungera men gränsfall till litet även för räkor ☺️


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2021-02-05 13:57
#10

Växtakvarium med posthornsnåckor skulle jag rekomendera. 20 liter är inte lämpligt för någon fisk, eller räkor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Brieost
2021-02-07 13:19
#11

Så den info som finns på Zoopet.com ang lämplig akvarielängd/antal liter är felaktig?

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

Nephi
2021-02-07 13:25
#12

#11: Jag skulle tro att mycket av Zoopets literangivningar är översatta från amerikanska rekommendationer. dem oftast väldigt minimala på dem små fiskarna. Mindre än vad vi har som lag på minimimått från jordbruksverket.


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Brieost
2021-02-07 22:15
#13

#12 Tar gärna emot en länk till den lag på minimimått som du refererar till

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

Annons:
Nephi
2021-02-07 22:22
#14

Minsta utrymme
Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende. Det bör inte vara mindre än 40 liter vatten i akvariet.

https://jordbruksverket.se/djur/hastar-och-sallskapsdjur/akvariefiskar#h-Saskoterdudinaakvariefiskar


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Att sköta om fiskar och andra prydnadsdjur i akvarium. Tillstånd, transport, resor och handel.
  • Redigerat 2021-02-07 22:23 av Nephi
Draken
2021-02-08 12:18
#15

#11: Zoopet är bra, förutom när det kommer till literantal på akvarium, de har väldigt snålt tilltagna rekomendationer.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Brieost
2021-02-08 14:47
#16

#14 Du skriver att det är en lag. Men lagtexter formuleras inte i termen ”bör”. Således är Rekommendationen 40L och när det gäller den luddiga texten i L80 avseende anpassningen till fiskens storlek, antal och beteende kommer Zoopet väl till pass som en vägledning 😊

🌸 Det du inte har - behöver du inte just nu

Draken
2021-02-08 16:01
#17

Zoopet är, som sagt, bra men de är snål när det gäller utrymme till fiskarna. Ett klassiskt exempel …Enligt Zoopet så kan man ha Slöjstjärt i 110 liters akvarium, trots att slöjstjärtarna blir uppemot 30 cm som vuxna. Tycker du det låter som ett vettigt akvarium för en fisk som är 30 cm ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2021-02-08 17:55
#18

#16 Som Draken nämner är slöjstjärt ett klockrent exempel på hur Zoopet inte alltid går att lita på. Som du säger är det en bra vägledning i många fall men man får också ta sitt förnuft till fånga och reflektera över vad som i realiteten är rimligt. Exempelvis anpassas aldrig Zoopets literantal utifrån hur många individer det handlar om, vilket logiken givetvis säger är inkonsekvent. 20 st fiskar behöver mer volym än till exempel 5 st.

Silvestris
2021-02-08 19:49
#19

#16:

”Allmänna råd till 13 kap. 5 § Volymen bör inte understiga 40liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.”

Direkt från lagtexten SJVFS 2019:15. Allmänna råd är dock inte juridiskt bindande MEN starkt normerande vilket i praktiken innebär att du behöver ha mycket goda skäl för att inte följa dem.

Upp till toppen
Annons: