Malawi ciklid
Det är en hona med ägg/yngel =) Man ser även att det är en hona pga hon inte har några äggfläckar =)
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Tuggande hona :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Behöver jag göra något eller hon sköter allt själv och klarar hon att fortsätta bo med dom andra cikliderna även med yngel? 😀
#3: jag fick nämligen Ancistrus yngel (34 stycken häromdagen) men dom käkade upp alla utom 8 stycken som jag sen fick flytta på. Så rädd att dom käkar upp även sina egna yngel 😂
Mamman käkar nog inte upp dem, men de andra kan göra det. Har du mycket gömställen i form av grottor och andra skrymslen, så kan några klara sig. De är duktiga på att gömma sig :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#6: nä de har jag fsktiskt inte :/ har mer du vet såna prydnadssaker man stoppar ner som en halv kokosnöt, en söndrig (skattkista eller vad de är och en döskalle men man ser rakt in i alla. Kanske ska bygga något litet gömställe av stenar och sånt som bara ynglen kommer in i? 😀
Bygg ihop nån grotta som det kan vara svårt för de vuxna fiskarna att komma in i. Då kan ynglen gömma sig där :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#8: ja ska göra de imorgon 😀 dock ingen aning när dom lekt så vet inte om de är rom eller levande yngel i munnen. Ser dock svart ut när man får en snabb titt in i munnen. Hon gapar dock inte så villigt på ställen där jag ser henne 😂
Påsen under hakan är ganska liten, så jag tror de har lekt ganska nyligen. Det är förmodligen rom hon har i munnen.
Hon kommer inte äta alls innan hon har spottat ynglen, men bli inte orolig, det är helt naturligt.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
🙂
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#12: detta är samma fisk som vi pratade om för va 2 månader sedan som blev svart hela tiden. Nu blir hon aldrig de längre. Kanske va könsmogen o arg? Haha
#13: Ja där ser man :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Om hon tuggar för första gången så kan det hända att hon sväljer rommen/äggen, då hon inte är van, men det finns inte så mycket man kan göra åt det.
I övrigt kommer hon sköta allt själv.
Måste bara få fråga, har du inga grottor ol, endast prydnads saker? Malawi är "revfiskar" dvs att dom vill ha grottor i MASSOR för att trivas. och ynglerna överlever inte om dom inte har massa grottor och stenar, har dom det såå klarar dom sig själv, mamman passar bebisarna så länge det behövs, men hon behöver hjälp i form av grottor.
Om hon blev mörk så kan det ha varit stress, kanske har du bara en hona så hanen/hanarna har lekt med henne alldeles för mycket, men vad bra att hon inte blir så längre.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Det är levande yngel i munnen. Hon gapade precis så stort så jag kunde se dom 😍 hur länge bär hon dom levande i munnen?
#15: jag har kokosnötter osv där dom kan gömma sig men inga stengrottor
#16: Dom brukar tugga ungefär 3 veckor. Har hon levande yngel i munnen, så kommer hon nog spotta snart.
#17 Försök bygg upp några stengrottor också, det är mer naturligt för dem :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#18: ja ska göra de 😀 måste de va speciella Sten från affären eller går de med vanliga stenar som finns ute? Har nämligen ett helt berg i trädgården 😂
Går alldeles utmärkt med stenar från trädgården. Se bara till att du inte tar stenar som glittrar eller stenar som är rostfärgade. Koka dem ordentligt innan du lägger ner dem i akvariumet :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#21: Ser jättebra ut :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
11 söta yngel har tittat ut 😍

Grattis till nytillskotten 🥰
Grattis till yngel :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
När tror ni att vi kan släppa ner dom till dom andra Malawi cikliderna igen? Dom går nu i ett eget akvarie för dom andra ville käka upp dom 😔
Låt de vara i ett annat tills de är tillsräckligt stora så de inte får plats i munnen på de vuxna.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Vänta ett tag till. Tror du borde kunna släppa över dem när de är kring 5cm.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Tycker dom är typ 2 cm nu
Kul att de växer och trivs 😀
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Kan vara Lombardoi
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
#37: vi köpte en hona och en hane av samma i affären och då va honan svart/gul fläckig o denna var ganska mörk men ljusnade när jag bytte till vit sand