Guppyhanar känsligare än honor?
Jag är inne på andra paret guppyhanar som jag förlorar nu. Först hade jag två guppyhanar och 10 kardinaltetror i ett 60-liters. Nitritvörden bra, pH runt 7, temp 25 grader. Båda hanarna fick felröta och dog. Inga andra fiskar drabbades.
Nu händer samma sak igen, tetrorna har flyttat till ett annat kar så det var nu två guppyhanar och fyra honor. Hanarna får fenröta men honorna är symptomfria.
Har inte hört eller märkt att hanar skall vara känsligare än honor.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Många av butiksguppys är av väldigt dålig kvalité och dör typ bara man tittar på dom, har därför själv valt att inte ha Guppy inne alls.
Vill du väldigt gärna ha Guppy, försök leta efter någon som föder upp svenska guppys och titta så de inte är krökta, simmar vid ytan och så att de inte har fenorna slickade mot kroppen
-
#2:
Jo, jag vet att många butiksfiskar är sjukliga av sig men denna butik har god renommé och jag har köpt många fiskar där som lever och är friska. Det är bara guppy-hanarna som dör. Därav min fråga, honorna kommer från samma butik och är friska.
#3: Låter märkligt. Har aldrig varit med om detta tidigare.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Jo, jag har samma otur men mina hanar. Förutom att jag köpte en hane som var extremt aggressiv och terroriserade hela karet (avskiljd från alla fiskar nu) så har mina hanar inte klarat sig.
Honorna lever och frodas.
Jag har både hanar och honor från butik, men där ser jag ingen skillnad. Båda könen lever och verkar vara friska och pigga.
Kan det vara så att hannarna är hårdare odlad, för att få fram de kraftiga och klara färgerna. Det kan ju vara en bidragande faktor isf. ?
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
- Redigerat 2021-05-29, 07:54 av Draknästets_Reptiler