Annons:
Läst 623 ggr
Michaela98
2021-01-10 18:32

Electric Blue Acara, problemfisk

Hej,
Jag har en ensam Electric Blue Acara i mitt akvarium. Tror starkt att det är en hane. Den hade en tidigare vad jag fick sagt till mig hona som kompis ett tag innan hanen gick på henne så att jag inte hann omplacera henne i tid. Jag var inte påläst om denna fisksort utan säljaren i djuraffären sa att dem funkade i mitt 80 liters akvarium. Till min besvikelse förstår jag att det var utrymmet i akvariet som gjorde att honan inte hade möjlighet att gömma sig. Hanen tog även livet på de andra fiskarna i akvariet och jag ska nu köpa större akvarium till honom.

Han är trots allt en super fin fisk och jag vill hans bästa, ciklider är super fina och jag söker nu tips till vad som är bäst för just min ensamma hane?

Vad är det minsta mått på akvarium man kan ha till en Electric Blue Acara? 180 L? 200 L? 240 L?

När jag skaffar en ny partner till hanen, bör jag tänka på honans storlek då hanen nu är rätt biffig av sig?

Vilka övriga ciklider trivs ihop med denna fisk i ett större akvarium? Vill gärna ha en (Labidochromis caeruleus) Golden. Passar den ihop med den ciklid jag har nu?

Tack för att ni läst!

/Michaela

Annons:
Draken
2021-01-10 19:02
#1

EB Acara är en framodlad variant av den vanliga Blåcikliden. Men den har tyvärr inte fått Blåciklidens lugna och fredliga temperamente.

EB är känd för att vara ganska bökig och bråkig, passar sig inte i ett sällskapsakvarium. De borde ha en storlek på minst 250 liter, eftersom de tar ganska stort revir.

om du skall köpa en partner till honom, så försök få tag på en hona som har ganska bra storlek, annars är risken stor att han slår ihjäl henne också.

Golden (Labidochromis caeruleus) är en Malawiciklid och skall endast gå med andra Malawiciklider. Så den kan du tyvärr inte ha med din EB.

Annars finns det snygga sydamerikaner som du kan ha tillsammans med EB'n som ju också är en Sydamerikansk ciklid.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Michaela98
2021-01-10 23:33
#2

#1: Tusen tack för ditt svar. Ett så stort akvarium låter rimligt att han behöver, jag vet inte om jag kan ge honom det. Krävs en del funderare på den fronten.
Jag blir inte glad över valet men om det inte finns annat val än att lämna bort honom, vem skulle kunna ha möjlighet till det? Vart kan man annonsera sånt? Jag vill inte att han hamnar hos en djuraffär igen, han är så himla vacker verkligen.

5ara
2021-01-11 07:26
#3

#2 Har du Facebook? I så fall finns en grupp som heter Fiskakuten och den är för omplacering av fiskar. Jag har använt mig av den en gång och de aktuella fiskarna fick ett nytt hem redan samma kväll. I gruppen är ingen försäljning tillåten utan fiskarna skänks bort.

Draken
2021-01-11 11:13
#4

#2: Som skrivs ovan, så är fiskakuten en bra grupp om du har FB :) Jag har inte själv använt mig av den, men jag har bekanta som har använt dem och är jättenöjda.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: