Annons:
Etiketterallmäntakvarium-och-fiskarmalar
Läst 189 ggr
T
1/8/21, 6:00 PM

Ytterfilter

Jag har ett 240 liters Juwel rio som det ska gå 8 L134 i som jag tänkte försöka odla på. Sen går det 6 fjärilciklider och 2 Ancistrus.
Jag har original pumpen kvar i som pumpar 1000l/h och en powerhead på 1500/h och det tycker jag funkar bra men har funderingar på att köpa ett ytterfilter för att få bättre filtrering.
Jag har tänkt att jag ska ha kvar orginalpumpen men ta ur powerheaden.
Jag har kollat på JBL 1502 den pumpar 1400/h tror ni det räcker eller ska man satsa på JBL 1902 som pumpar 1900L/h?

Annons:
5ara
1/9/21, 9:06 AM
#1

Vad är det med filtreringen du inte är nöjd med? Personligen tycker jag Juwels filtermoduler är grymma; aldrig någon ammonium eller nitrit i vattnet trots att jag i perioder haft riktigt hög belastning.

5ara
1/9/21, 9:21 AM
#2

Kanske jag ska tillägga att jag har två stycken Rio 240 och i ett av dom lät jag lite drygt 90 st scalarer växa upp. Belastningen du beskriver är förhållandevis låg så jag tror inte att filtreringen ska vara någon form av problem. Däremot så måste säkert en del vatten bytas för att inte nitrat och andra restprodukter ska ansamlas men där spelar ju inte filtret någon roll.

T
1/9/21, 10:25 AM
#3

Tack för svar 5ara! Tycker väll egentligen inte att filtreringen är dålig som det är nu men kan ju alltid bli bättre.
Malar skitar ju ner mycket och förhoppningsvis blir dom många mer än dom 10 som går där nu.

Sambon tycker absolut att vi ska köpa den lite dyrare pumpen. Alltså JBL 1902. Men jag tycker det är onödigt att lägga 700kr mer när jag tror det räcker med den lite billigare pumpen.
Så varför jag frågar här är nog mest för att se om jag eller hon tänker rätt.
Malar vill ju ha strömt i vattnet men 2400l/h i ett 240liters kar måste väll räcka?

5ara
1/9/21, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag tror inte att 10 st malar skitar ner mer än 90 st scalarer på uppväxt. Så här såg det ut vid matningen. Jag har även mängder med Ancistrus så att malar skitar ner vet jag men inte såna hejdlösa mängder.

Fokusera på flödet tänker jag 🙂 Se gärna till att de har ordentlig med fart på vattnet men även att det finns partier där det är lite lugnare.

L/tim är en aning diffust att gå på; erfarenhetsmässigt varierar prestandan mycket beroende på tillverkare. Exempelvis har jag ett Fluvalfilter som ska ge 400 l/tim men det är väldigt, väldigt långt ifrån flödet som Juwels Eccoflow på 500 l/tim ger.

5ara
1/9/21, 10:39 AM
#5

Och om du aldrig har mätbara nivåer av ammonium eller nitrit så kan faktiskt inte den biologiska filtreringen bli bättre 😉

Draken
1/9/21, 2:07 PM
#6

Den filtrering ni har nu är fullt tillräckligt för den belastning ni planerar på karet.

Men skulle ni välja att köpa ett ytterfilter så skulle jag köra på det större, men å andra sidan, jag har alltid överdimensionerade filter i mina kar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

  • Redigerat 1/9/21, 2:07 PM av Draken
Annons:
T
1/9/21, 8:18 PM
#7

Har beställt det det "lilla" filtret nu. Tror nog att det ska räcka. Har ju som sagt tänkt att ha kvar orginalfiltret med så det borde bli filtrering så det räcker med JBL 1502.
Sen så är passar den bättre in i skåpet under akvariet.
Tänkte att om jag riktar orginalpumpen ner mot botten så att all skit virvlar upp och ytterfilter mot ytan så borde det bli bra syresättning i karet och all skit kommer in i filtren. Eller vad tror ni?

5ara
1/9/21, 9:27 PM
#8

Det blir säkert jättebra 🙂

Vad gäller hur flödet blir i karet får du eventuellt testa dig fram tänker jag men någon annan kanske har erfarenhet av att köra en liknande uppsättning.

T
1/9/21, 9:38 PM
#9

Ja jag får testa och se lite hur cirkulationen blir sen när jag får den nya pumpen.
Tack så mycket för hjälpen båda två 🙂

Draken
1/9/21, 11:17 PM
#10

#7: Jag kör FX6 i mitt stora kar, och jag har även en inbyggd biobox som drar 1250 liter igång samtidigt.

Både FX6'ans och det inbyggda filtrets utblås är riktat mot vattenytan, men jag har malawi i det karet och de är ganska syrekrävande.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

T
1/10/21, 12:25 AM
#11

#10: okej ja jag har ett annat kar där det går Malawi i och där har jag två pumpar som är riktade mot ytan för att få riktigt med syre till dom.
L-malar vill väll med ha riktigt bra med syre har jag för mej att jag läst någonstans 🤔
Fast tycker det samlas så mycket skit på botten som hade varit bra om det virvlade upp och kom in i filtren.
Därför jag tänkte testa med en pump riktad mot botten och en upp mot ytan.

5ara
1/10/21, 8:33 AM
#12

Ja, generellt vill malar gärna också ha friskt och syrerikt vatten men jämfört med ett Malawi-akvarium så är belastningen låg. Därför tror jag att ifall du vill rikta eccoflowen mot botten så kommer vattnet ändå hålla en bra syrenivå. Bara spekulation så klart. Hoppas att du blir nöjd med det nya filtret🙂

Draken
1/10/21, 1:53 PM
#13

Jag håller med ovanstående. Belastningen i ett malawikar är betydligt högre . Så jag tror du utan problem kan rikta den andra pumpens utblås ner mot bottensubstratet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
T
1/10/21, 5:23 PM
#14

Låter kanon 😀 då får det bli så 😉

Upp till toppen
Annons: