Annons:
Läst 310 ggr
[Elelli]
2021-01-05, 21:50

Starta nytt kar

Har haft eget akvarium sedan jag var sju år (är idag 25), gjorde mig av med det när jag flyttade utomlands 2015. Har nu levt utan fiskar och akvarium i sex år med andra ord och planerna på ett nytt kar har funnits sedan ett år tillbaka.

På nyår umgicks jag med två stycken varav den ena har x antal akvarium med oerhört fina scalarer. Jag berättade om mina egna tankar och planer på att starta upp ett kar igen, då sa han kort och gott: jag har ett 60l över som du kan ta.

Och det vet ni ju, sådant tackar man inte nej till! Min tanke har hela tiden varit ett större men jag tror det blir bra med ett 60l till en början eftersom vi ändå håller på att göra om och jag är osäker på om det finns plats för ett större så som här ser ut nu. Jag har alltid velat ha akvarium utan lock (himla snyggt) men i vår familj bor här en liten fyrbent individ med päls och spetsiga öron så det kan jag tyvärr glömma.. Kanske när jag är pensionär? ;)

Han kommer förhoppningsvis hit med mitt akvarium i helgen och sedan är planen att få igång det med lite växter och annat till helgen sen blir det fiskar lite senare. Därför gör jag denna tråden som en liten egen akvarie-tråd helt enkelt.

Jag har tidigare haft alla möjliga sorters fiskar men denna gången vill jag inte blanda utan det blir kort och gott: vanliga hederliga guppys eller endlers (har inte bestämt mig), någon algätare, amanoräkor och körsbärsräkor. Räkor har jag aldrig haft förut så det ska bli oerhört kul!!

Så följ gärna min tråd för uppdateringar och så småningom bilder när jag kommit igång! :-)

• Redigerat 2021-01-05, 21:52 av [Elelli]
Annons:
Nephi
2021-01-05, 21:56

Ska bli kul att se vad du gör med ditt 60L! 😁

Låter dock som du snabbt kommer få det fullt då både räkor och endlers förökar sig snabbt, rekommenderar definitivt endlers då de är mindre sönderavlade än de vanliga Guppy. 😉

Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

[Elelli]
2021-01-05, 22:06

#1: Jag vet, ännu en anledning till att få ordning här hemma så jag får plats med ett större ;-). Haha, nä men har en svägerska med miljontals akvarium i sitt hem så hon har plats i sina om (när) det blir för mycket i mitt.

Ja, jag har aldrig haft endlers själv men läst en del om att guppys inte är så tåliga längre och som du skriver - sönderavlade. Därför lutar det åt endlers även om jag tycker guppys är fantastiskt fina. Får väl nöja mig med att glo på dem i butiken :-)

Moon AppleGrey
2021-01-05, 23:11

Lade till denna tråd i min bevakningslista.
Har inget eget akvarium, men tycker att det är roligt att se andras. 😊
Lycka till med det nya akvariet!

'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland

Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar

"If only I could be a merman" / Billy 🧜‍♂️

• Redigerat 2021-01-05, 23:12 av Moon AppleGrey
5ara
2021-01-06, 07:36

Vilket kul projekt du har framför dig! Det ser jag fram emot att följa 🙂

[Elelli]
2021-01-06, 13:12

Tänkte börja kolla på växter. Jag tillhör den gruppen som föredrar så lite snäckor som möjligt i mina akvarium, någon som har erfarenhet av 1-2 grow-växter? Är det något nytt? Aldrig hört talas om förrän någon månad sedan. Vad har ni för erfarenhet av dem?

Draknästets_Reptiler
2021-01-06, 13:47

Välkommen och vad kul att du skall starta upp ett kar 🙂

Ett litet tips så här i starten, du säger att du gillar Guppy, varföre inte köpa bara hannar 😉 Du ser ju hur de ser ut i butiken, och du får se till att plocka de som ser fina ut i kroppen. Blir ingen risk för överbefolkning heller :)

#3 Kolla runt i medlemmarnas privata trådar, där kommer du få se massa fina akvarium som innehåller allt från minsta räkan till den större ciklider ;)

#5 Har inte själv erfarenhet av dem, men de skall vara ganska lättsamma sägs det. De säljs i småkrukor som, om jag inte har missuppfattat, man kan sätta direkt i sanden/gruset utan att plocka bort krukan först :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2021-01-06, 13:49 av Draknästets_Reptiler
Annons:
fluffis
2021-01-06, 14:20

Jag ser fram emot att följa detta :)

[Elelli]
2021-01-06, 14:29

#6: Alltså… Jag har inte ens haft en tanke på att bara ha hannar. Det var ju en väldigt bra idé! Ett bevis på att jag inte tänker längre än näsan räcker, tydligen. :-) Det var väldigt bra, så får det bli. Tack!

Då blir det några 1-2-grow, vår lokala djurbutik säljer dessa så jag får höra med dem när jag är där nästa gång. Blir nog bra. :-)

Kul att ni vill följa min tråd! Ska bli väldigt spännande att sätta igång igen!

5ara
2021-01-06, 15:02

1-2-Grow! säljs som förslutna plastförpackningar med näringslösning i. Plantorna är ofta väldigt små men har bra växtkraft. Det märks att de kommer från att ha odlats under ”perfekta” omständigheter. De ska sköljas innan de sätts i akvariet för att inte näringslösningen (ibland i gel-form beroende på vilken växt det handlar om) ska hamna i akvariet.

Jag gillar inte heller så kallade skräpsnäckor och använder mig därför ofta av invitro-plantor. Har bara gott att säga om dom 🙂

• Redigerat 2021-01-06, 15:03 av 5ara
Draknästets_Reptiler
2021-01-07, 13:09

#8: Så lite så 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Snowtigher
2021-01-07, 20:09

Spännande. Jag har själv precis fått hem mitt 60 liters akvarium. Vi hade akvarium när jag var liten, sisådär 20 år sedan. Sen hade jag ett par år en liten vacker kamphane i ett mindre akvarium. Men nu ska vi starta upp ett nytt min egna familjs hem. Min son kommer älska att titta på de små fiskarna.
Så jag följer gärna din tråd!

[Elelli]
2021-01-08, 15:29

#11: Vad kul! Min dotter lär också älska att titta på fiskarna, avslappande för både mor och dotter. Jag har, som sagt, också haft akvarium förr och när jag gjorde mig av med det för några år sedan trodde jag faktiskt inte att dagen skulle komma där det skulle bli aktuellt igen… Men det är bara att inse att man är fast på ett eller annat sätt när man väl börjat. :-)

Tyvärr tråkiga nyheter! Jag skulle ju få ett akvarium i helgen men ett akvarium hade börjat läcka så de fiskarna fick flytta till "mitt" och det kommer därför dröja någon månad innan jag eventuellt kan ta över det isåfall. Jag har därför valt att införskaffa mig ett på egenhand.

Jag har kikat lite på Juwel 70, men hört både positivt och negativt om märket - har ni någon input?

Målet är att skaffa ett större akvarium, men just nu finns det tyvärr ingen plats. Jag har en akvariemöbel sedan förr som passar med måtten som akvariet jag nämnde ovan har, och även mindre akvarium då såklart. Jag sålde alla tillbehör när jag lade ner så har ju kikat lite på de startpaket som finns.. Någon som har tips på ett startpaket? Jag tycker det känns lite riskabelt då de av egen erfarenhet brukar vara sämre filter och liknande till dessa, men det har säkert ändras sen jag var i farten sist.

Har ni några bra tips - länka gärna!

5ara
2021-01-08, 15:34

#12 Vad är det för negativt du hört om märket?

Själv har jag fyra stycken; 2 st Rio 240 och 2 st Lido 120. I förhållande till priset tycker jag att de är väldigt bra. Nu kan jag dock tänka mig att de lite mindre Primo modellerna är aningens mindre påkostade men jag är i alla fall mycket nöjd med dom jag har 🙂

Annons:
Nephi
2021-01-08, 15:57

Jag har ett Juwel 70L med lite räkor, rasboras och pygmecorydoras i 😁
Väldigt nöjd hittills

Uppstarten av det hittar du:
https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1480495/nephis-akvarietrad

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Ta chansen och kom in och titta, vem vet kanske blir just du fast!Välkomna // KerstinL, sajtvärd på Akvariefisk.ifokus
[Elelli]
2021-01-08, 20:33

#13: Det var förvisso något år sedan, men min svägerska har haft mycket problem med sina. Om jag inte minns fel hade hennes inbyggt filter som hade lite bekymmer. Och två av hennes kar fick hon reklamera på grund av tillverkningsfel (något med glaset. I forum och liknande har jag läst olika. Men som sagt, det var ett tag sedan nu. Måndagsexemplar kan man hoppas.

Jag tycker de är himla fina och ett rimligt pris.

#14: Åh! Toppen! Läst igenom din tråd och det ser väldigt fint ut. Skönt att läsa att ni är nöjda, det blir nog ett sådant faktiskt. Tyckte det var lite roligt att du ansåg IKEAs möbler var enkla att bygga dock ;-)

5ara
2021-01-09, 09:03

Där ser man! Nä, jag har inte haft några som helst problem med mina i alla fall 🙂 Visst; perfekta är dom inte men till det priset så får det väl anses som helt okej ändå; exempelvis tycker jag att flödet är åt det klenare hållet men funkar gör det.

Draknästets_Reptiler
2021-01-09, 14:20

Jag har haft flera stycken Juwelakvarium, och jag har inte haft några som helst problem :) Jag har sålt av endel nu, men jag har fortfarande ett Juwel trigon 350 och det fungerar utan några som helst problem :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Elelli]
2021-01-14, 15:52

Hej!

En liten uppdatering! I måndags fick jag hem ett akvarium minsann. Har två snälla vänner jag pratat om detta projektet med som plötsligt stod i porten med en kartong i måndags kväll. Överlycklig blev jag! Nu slapp jag tänka mer på det. Tyvärr har vi blivit sjuka här hemma så inte kommit så långt som jag önskat, imorgon kommer dock bänken jag beställt och förhoppningsvis lite inredning så hoppas på att kunna lägga upp foton under helgen.

Har dock beslutsångest över vilka fiskar jag ska ha i, tanken var guppys från början men nu vill jag ha någon tetra. Det blev ett 54l som de köpte så får hålla mig till de måtten. Önskar tips på lite fiskarter jag kan tänkas ha i, som ska fungera med räkor. :-)

Mvh

Draknästets_Reptiler
2021-01-14, 16:07

#18: Vilka fantastiska vänner du har :)

Det finns många fina rasboror du kan ha. Neontetra är färgglada och de passar. Guppy kan du ju ha, men du kanske kan ha bara hannar, så blir de inte för många heller ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Elelli]
2021-01-14, 17:20

#19: De är verkligen underbara! Guppy var tanken från början, men sedan akvariet kom hem har jag ”ångrat” mig. Ska fundera lite, men någon rasbora kan ju vara aktuellt faktiskt! 😃

Annons:
Nephi
2021-01-14, 17:33

Rasboras och räkor 😉 bästa kombon enligt mig

Draknästets_Reptiler
2021-01-15, 10:57

#20: Spännande att se vad det blir i slutänden 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Elelli]
2021-01-19, 15:47

Igår hade akvariet varit igång i sju dagar, hade några guppys som fick ”köra in det” men eftersom jag inte ville ha guppys (insåg jag) fick min akvariegranne ta över dom i söndags, där mår dom nog utmärkt :-) Alla värden såg bra ut igår så jag begav mig till djuraffären och det blev faktiskt fyra räkor och några Kilfläcksrasbora! De simmade runt bland växterna och utforskade direkt, himla rolig art. Aldrig haft rasbora innan. Spenderade fyra timmar med att bara titta :-)

Idag såg jag två simma runt bland växterna och sen plötsligt lägger honan rom!! Nu förväntar jag mig inga yngel av det MEN vad roligt!

Bilder kommer upp imorgon. Förvänta er inget mästerverk, blir man någonsin nöjd med inredningen?! 😁

[Elelli]
2021-01-19, 15:49

Kan bjuda på enda bilden jag har än så länge. En av mina små räkor :-)

5ara
2021-01-19, 16:45

Kul att uppstarten går så bra och att du hittat invånare du gillar 😀👍

Jättefin räka!

Draknästets_Reptiler
2021-01-19, 21:02

Härligt att allt bara flyter på som det skall :)

Jättefin färg på räkan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: