Annons:
Etiketterakvarium-och-fiskarsjukdomarsötvattentetror
Läst 213 ggr
Emmie117
2020-12-15 15:19

Vitfenad rosentetra med svart fläck?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

Har ett gäng vitfenade rosentetror (10st) som jag haft i snart en vecka nu. Har köpt 5st i taget med 1 veckas mellanrum. Tanken är nog att köpa minst 5 till.

I affären när jag köpte dom hade alla vita fina fenor men nu har jag märkt att några av dom har fått en mörk fläck på ryggfenan.

Är detta normalt? Går det att göra något åt det? Dom verkar pigga och friska vad jag kan se.

Dom föredrar ju lite dämpat ljus vilket jag jobbar mot att få till med växter. Kan detta vara orsaken? Att dom kanske har mer nytta av att vara vita när det är mörkt och när det är ljust så ändrar dom färg?

PH:t ligger på ungefär 7,2 och det är 0 på nitrit men nitrat är på 25 vilket kanske är gränsfall…
Tänkte göra ett mindre vattenbyte idag och se så det sjunker lite tills nästa byte.

Tacksam för svar 🙂

Emmisen

  • Redigerat 2020-12-15 15:20 av Emmie117
Annons:
5ara
2020-12-15 16:03
#1

Det är helt normalt 🙂 min syster har såna och med tiden har alla fått lite svart mönster på sin ryggfena så det är inget att oroa sig för alls.

Emmie117
2020-12-16 11:00
#2

#1: Tack för svar 😊 Vad skönt att det inte är något som är konstigt. Då kan jag slappna av.

Men undra varför dom ändrar färg egentligen? Kan väl knappast vara fodret då jag inte haft dom så länge. Jag har gett dom fryst daphnia, artemia och lite flingfoder nångång.

Emmisen

5ara
2020-12-16 11:24
#3

Nä, det är bara genetik och mängden svart på vitfenad Rosentetra kan variera ganska mycket. Din Rosentetra har helt enkelt börjat färga ut 🙂

Emmie117
2020-12-17 22:12
#4

#3: Hade ingen aning om att dom skulle bli svarta på fenan innan faktiskt. Men nu vet jag ju det så tack 😊

Lite synd är det för jag gillade verkligen deras utseende som dom var från början.

Men då blir det ju spännande att se hur alla blir tillslut 😄

Emmisen

Upp till toppen
Annons: