Annons:
Läst 240 ggr
Sebastian0403
2020-12-03, 18:15

Juvelciklider beteende?

Hej! Har tre stycken juvel ciklider som går ihop ensamma i ett 300 liters kar som är väl planterat där alla har möjlighet att gömma sig, nu är det så att två av dessa har parat ut och lade ägg igår, båda skyddade äggen ordentligt fram tills nu… nu är det endast honan som skyddar äggen och såfort hanen kommer nära så jagas han iväg. Han får komma nära ibland men det är kanske 1/15 gånger han får göra detta. Vad är detta för beteende?

Annons:
Sebastian0403
2020-12-04, 09:58

Den tredje har nu färgat ut och är lika rödlysande som honan som lagt ägg, därför antar jag att hon är en hona? Hon har även blivit extremt tjock och simmar mot hanen så fort hon får syn på honom, men han verkar inte bry sig utan försöker bara komma fram till sina ägg, vad händer?

Draknästets_Reptiler
2020-12-04, 12:08

Juvelciklider är parbildande ciklider. Hanen kommer inte att ta till sig den andra honan eftersom han har parat ut med den första honan.

Den andra honan är leksugen, men hanen är inte intresserad, risken är att han tom slår ihjäl henne.

Att han inte får komma fram till äggen är inte ovanligt. Ibland kan honan helt enkelt tycka att han inte har något där att göra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
2020-12-04, 12:11

#2: okej tack! Hur tycker du att jag borde göra? Flytta den andra honan?. Kommer dom hitta tillbaka till varandra när äggen kläcks eller om dom inte kläcks? (Alltså kommer dom i slutändan leka och lägga ägg igen) ;)

Draknästets_Reptiler
2020-12-04, 12:12

Flytta ut den andra honan, det är det bästa.

De kommer leka igen, men det är troligt att det blir samma sak vid nästa lek ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sebastian0403
2020-12-04, 12:14

Hanen verkar även vara upptagen att gräva mer på dom platserna som han och honan med äggen grävde innan hon la äggen (varav en grop är cirka 2-3cm djup

Sebastian0403
2020-12-04, 12:15

#4: även en annan fråga, jag vet att man inte ska hålla något annat med dom då dom är så otroligt aggresiva, men finns det någooot man kan ha med dom i ett 300 liters kar? Har absolut inget problem med att ha dom ensamma då jag tycker att dom är otroligt vackra, men tänkte bara om det fanns någon stimfisk som skulle passat in :)

Annons:
Draknästets_Reptiler
2020-12-05, 13:11

Som jag skrev i din andra tråd, du kan ha dem med andra fiskar, men mindre fiskar blir mat.

Just Juvelcikliden är inte särskillt aggressiv tycker jag, har haft dem i flera omgångar och har inte upplevt dem som speciellt aggressiva.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2020-12-06, 13:47 av Draknästets_Reptiler
Sebastian0403
2020-12-06, 12:18

#7: jag vet dehär med parbildande fiskar och sånt, men nu verkar hanen ha bytt hona, äggen blev mögliga och därför uppätna av honan, och efter detta så har hanen hållt sig till den andra honan och båda jobbar hårt med att hålla den förra honan med äggen borta från ”sin” Sten, alltså håller hanen nu på att städa en Sten med den andra honan, har han bytt hona?

Draknästets_Reptiler
2020-12-06, 13:54

Han har förmodligen bytt hona.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: