Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 148 ggr
L
11/23/20, 12:25 PM

Fisk till akvarium 126 liter

Hej!
Jag har lite smått börja fundera på att skaffa ett akvarium, och efter att ha kollat runt lite så har jag bestämt mig för ett på 126 liter. Tyvärr har jag dock väldigt dålig koll på vilka fiskar som går ihop. Jag vill gärna har ett par fjärilsciklider, men utöver det så vet jag inte. Har ni några tips på vilka fiskar som skulle passa?

Annons:
Draken
11/23/20, 12:52 PM
#1

Kolla efter stimfisk och kanske någon bottenlevande från Sydamerika. Det finns många olika dvärgciklider, istället för just Fjärilscikliden.

Fjärilsciklider är ganska sönderavlade, så det kan vara svårt att få tag på friska och sunda exemplar, om man inte vet av någon som odlar privat.

Det finns även Boliviansk fjärilsciklid, de är betydligt sundare än den vanliga, du kanske kan ha dom istället ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

L
11/23/20, 1:00 PM
#2

#1:
Tack för svar! Kan absolut tänka mig bolivianska istället om de är mindre känsliga. Ska kolla runt lite efter stimfiskar. Jag har hört att neonteror går ihop med fjärilsciklider, gäller det även bolivianska?

5ara
11/23/20, 2:30 PM
#3

Med ett så pass stort akvarium så borde du kunna ha någon stimfisk ihop fjärilarna🙂 Det viktigaste är att de kan komma undan när fjärilarna leker och blir aggressiva.

Det är inte särskilt ovanligt att privatpersoner odlar fjärilsciklider så förhoppningsvis kan du hitta på det viset. Att köpa i butik rekommenderar jag inte; i de allra flesta fall dör de inom ett halvår.

Upp till toppen
Annons: