Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 654 ggr
M
2020-11-19, 17:59

Giftfri färg

Hej,
Har gjort ett par akvariedekorationer i lera som är på bränning nu.
Jag undrar om någon kan svara på vilken färg vi kan använda att måla dessa med?
Vi har köpt "akvarielack" att lacka med efter målning.
Tacksam för svar.
Mvh
Mican

Annons:
ler
2020-11-19, 19:44

Hej. Det är nog bäst att låta bränd lera vara just bränd lera. Tycker du inte om färgen på den brända leran?

5ara
2020-11-19, 21:25

Nu är det visserligen inte lera de målat på men när folk gör egna bakgrunder (för det mesta i frigolit) verkar de använda lite vad som helst när det sen lackas över. Om man däremot skippar lacken så blir läget ett helt annat och endast naturliga pigment kan användas. Om du vill kan du ju googla vad exakt för färger de brukar använda för jag minns inte nu. Funderade på att göra en egen bakgrund för ett tag sen men insåg att jag faktiskt gillar det bäst utan något som stjäl vattenvolym.

ler
2020-11-19, 22:22

Jag tolkar frågan som om det är något som skall vara i akvariet, och inte någon bakgrund? I övrigt så behöver ett syntetiskts pigment vara mindre stabilt än naturliga pigment.

5ara
2020-11-19, 22:38

Ja, jag menar också att ha i akvariet 🙂 folk gör i frigolit och skär ut så det ska se ut som stenar och rötter och allt möjligt. Riktigt häftigt. De fästs i akvariet med silikon men innan dess så målas och lackas de.

Här är en tråd på Zoopet som en bekant gjorde när han var i farten:

https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-03-inredning/122320-bygg-din-egen-bakgrund-guide

Där går säkert se vad de använder sig av för färger. Vad som är lämpligt på keramik har jag dessvärre ingen koll på alls.

Edit: i början när han listar sina material så står det naturliga färgpigment. Detta valde han på grund av att han inte tänkte lacka bakgrunden först men om jag inte minns fel berättar fler personer vad de använt för färg till sina projekt så man får läsa en del för att hitta det.

• Redigerat 2020-11-19, 22:45 av 5ara
fluffis
2020-11-20, 07:02

Jag tänker att egentligen borde färgen kvitta så länge den kapslas in ordentligt med lack utanpå.

5ara
2020-11-20, 08:09

#5 Så har jag också fattat det 🙂

Annons:
Draknästets_Reptiler
2020-11-21, 12:35

Tror inte det skall vara någon fara med vilken färg som helst, lacken "stänger in " färgen som jag har förstått det. Är dock lite osäker, så kolla gärna med andra också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maleficum
2020-11-29, 17:28

När jag byggde "bakgrund" till mitt akvaterrarium så målade jag med akrylfärg och det funka utan problem! Tror inte ens jag lacka det efteråt (men kan ha fel, det är nog närmare 13 år sedan jag gjorde det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: