Biobollar, varning för rälig bild
Detta är hur äckligt som helst tycker jag men är det normalt att biobollar ser ut såhär? Jag hade föreställt mig det mer svart/mörkt.
Grejen är att det är fortsatt problem med mitt 180-liters Juwel-akvarium. Igår gjorde jag tester och då låg nitrit på den allra översta pluppen (JBL-test). Tidigare har det varit mindre. Nitrat brukar ligga på 12,5 men igår var det bara på hälften, typ 7 (Tetra-test). Förändringar som jag har gjort är att för några veckor sedan skaffa ett gäng trebandspansarmalar. Jag började också med Easycarbo och Profito för några veckor sedan.
Hur passar alla de här pusselbitarna in i balansen som jag kämpar så hårt för att förstå? :)

#0: Gyäck 😳🤢
Nej, så ska de inte se ut.
Håller med ovanstående. Använde orginalfiltren med gojset från ditt andra kar .
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Inlägget är borttaget
Låter som en bra idé! Will för! Jag hittade förresten big mama Skivsnäcka i det äckliga. Vet inte hur stora de blir egentligen men de få som jag brukar plocka bort från akvariet är betydligt mindre.
Nu är filterbollarna borta och jag har lagt de vanliga svamparna exakt enligt instruktioner :) Jag får hålla extra koll på värdena nu.
Hoppas du slipper obalans i vattenvärdena. Skivsnäckor kan nog bli rätt stora om de har stor tillgång till maten ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Kramade du i lite gojs från halvmånen också? I så fall borde det ordna upp sig ganska snabbt 🙂
:)
Ja, kramade i det gojset som fanns. Kramade ur från halvmånen i lördags i samband med rengörning så det var lite tunt med gojs, men det gick :)
Förresten alltså: hittade tre elefantsnäckor i den storporiga filtersvampen. De vill inte flytta härifrån! Haha

Hoppas nitriten försvinner snabbt 🙂
Nämen, vilka överlevare! Du måste ha haft väldigt reproduktiva elefanter. Hur många större hade du? Tänker att jag kanske måste förbereda mig på någon sorts babyboom i mitt Sulawesi 🙈
Jag har för mig att jag köpte två från början, de var stora då.
Hehe, vi får se :)
Elefanter föder ju levande, och de små rackarna kan lätt gömma sig var som helst.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI