Annons:
Etiketterakvarium-och-fiskarsjukdomarsötvatten
Läst 315 ggr
Emmie117
11/12/20, 11:51 AM

Vad har hänt med min siamesiska algätare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har ett ca.3 v gammalt akvarium. Just nu bor där 5 st siamesiska algätare och dom flyttade in för en dryg vecka sedan. Även ett litet gäng sandsnäckor.

Jag tar regelbundna sticktester och det har hittills inte visat något utslag på nitrit och endast en mindre mängd nitrat. PH:t har legat på 7,5 ända sen start (meningen är dock att det ska vara lite lägre framöver).

Jag har en hel del växter i samt rötter och grottor. Dock har jag inte lyckats få växterna att trivas ännu men jag jobbar på det. Väntar just nu på att ny växtnäring ska komma.

Bottenmaterialet är finkornig sand.

Problemet är att en av fiskarna (den största av dom) verkar för några dagar sedan visat ett beteende som jag inte sett tidigare. Hen simmar liksom upp och ner längs glasrutan. Runt, runt, runt på samma sätt.

Dom andra fyra SAE tycker jag beter sig som vanligt.

Gjorde drygt 1/4 vattenbyte för en stund sedan men hen fortsätter med beteendet.

Jag vet inte hur jag ska tolka det och vad jag ska göra åt det?

Emmisen

Annons:
Nephi
11/12/20, 11:54 AM
#1

Tyvärr vet jag inte vad som kan vara fel 😔

Har du en bild på hur akvariumet ser ut i helhet?
Hur stort är det? 😊


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

5ara
11/12/20, 12:20 PM
#2

En av mina siameser gjorde exakt likadant när den var nyinflyttad. Jag gissar att det är någon form av stress-beteende. Det blev successivt mindre och efter några veckor hade den slutat helt.

Draken
11/12/20, 1:33 PM
#3

Det är, precis som 5ara skriver, ett stressbeteende.

Kolla gärna nitrit med dropptest. Stickorna är inte riktigt tillförlitliga. Beteendet kan vara nitritbetingad.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
11/12/20, 1:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1: det är 240 l. Det är i vänstra hörnet som h*n hållit på mest. Som du ser så har jag hängt för en gardin där tillfälligtvis.

Emmisen

Draken
11/12/20, 1:36 PM
#5

Jättesnyggt akvarium :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
11/12/20, 1:48 PM
#6

#2: Okej, låter kanske konstigt att säga men skönt att höra att jag inte är ensam om det…

Tänkte också att det kunde vara stress….hoppas min också kan lugna ner sig.

Tack för svar!

Emmisen

Annons:
Emmie117
11/12/20, 1:57 PM
#7

#3: Jag ska faktiskt till akvarieaffären nu snart för att köpa nånting tillfälligt för växterna (näringen jag beställt har ännu inte kommit…). Kanske köper ett dropptest då också för nitrit.

Emmisen

Emmie117
11/12/20, 2:18 PM
#8

#5: Tack så mycket 😊 tanken är ju betydligt mer växtlighet men jag hoppas och tror att det kommer såsmåningom

Emmisen

5ara
11/12/20, 2:29 PM
#9

Instämmer med Draken; jättefint akvarium!

Jag tycker det är bra med dropptest för nitrit. Än så länge har jag inte hört att de är lika benägna att ge felaktiga värden så länge de inte är utgångna.

Om du inte har någon nitrit så skulle jag nöja mig med hålla koll på siamesen till en början. Förhoppningsvis lugnar den sig som min gjorde 🙂

Emmie117
11/12/20, 5:03 PM
#10

#9: Tack ☺️

Affären jag var på hade inget nitrit dropptest tyvärr…

Jag ska fortsätta hålla koll på den och kanske får beställa ett sånt test.

Sen fick jag en tanke om h*n kan vara stressad för det är den enda ”stora” i karet. Dom andra fyra är ju väldigt aktiva och jobbar typ hela tiden medans den större inte har riktigt samma iver. Vet inte om det eventuellt skulle hjälpa att köpa en till i dens storlek som håller samma tempo?

Jag ger det en tid i varje fall och ser. Förhoppningsvis kan det gå över av sig själv…

Emmisen

5ara
11/12/20, 6:23 PM
#11

Ja, precis vad det beror på är ju svårt att säga. Min som gjorde likadant var ganska ung och hade en kompis i exakt samma storlek🤷‍♀️

  • Redigerat 11/12/20, 7:02 PM av 5ara
5ara
11/12/20, 6:23 PM
#12

Utöver de två i samma storlek var det även tre stycken mindre.

Emmie117
11/12/20, 6:41 PM
#13

#11: Okej. Tack för infon 🙂

Emmisen

Annons:
Draken
11/13/20, 12:54 PM
#14

Storeleken på fisken har ingen betydelse i detta fallet :)

Avvakta några dagar, ge den tid att lugna sig.
Fiskar har olika sätt att uttrycka stress. Men försök få tag på ett dropptest för Nitrit.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Emmie117
11/13/20, 1:20 PM
#15

#14: Okej, tack för hjälpen! :)

Emmisen

Upp till toppen
Annons: