Annons:
Etikettakvarium-och-fiskar
Läst 290 ggr
M
2020-11-11, 08:28

Sjuk fisk

Jag undrar om någon vet vad denna fisk har för sjukdom?
Tacksam för svar!

• Redigerat 2020-11-11, 08:28 av Micanmg
Annons:
5ara
2020-11-11, 08:50

Det ser nästan ut som att den kan ha åkt på stryk. Har du sett om den är utsatt i akvariet?

• Redigerat 2020-11-11, 08:50 av 5ara
5ara
2020-11-11, 09:13

Ser nu att fjällen ser ut att vara aningens resta och det är ju inte typiskt för när de fått stryk så tyvärr vet jag inte vad det kan vara…

Det kan ju vara att den drabbats av bukvattensot och något mer som gör vissa fjäll vitaktiga. Möjligtvis någon svamp eller den klassiska bakterien columnaris.

Hur är vattenvärdena i akvariet?

• Redigerat 2020-11-11, 09:16 av 5ara
Draknästets_Reptiler
2020-11-11, 09:27

Dels tror jag som ovan att den har åkt på stryk. Tittar man på fjällen så är de resta, och det ligger som en vit beläggning på fiskens bakdel.

Tror inte riktigt på bukvattensot eftersom buken är väldigt insjunken. Snarare då att det är inälvsparasiter och att oimmunförsavaret är såpass sänkt att andra infektioner (svamp, bakterier etc) lättare får fäste.

Hur stort är akvariumet, hur många fiskar har du och vilka sorter ?
Har du kollat vattenvärdena ?

Har du möjlighet att ta en bild från sidan ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

M
2020-11-19, 17:50

#3:
Tack för svar!
Ledsen för att jag inte svarat förrän nu men jag trodde jag skulle få någon sorts notis när någon svarade.
Det karet är på 54l.
1 st minimolly hona
4 st Platy honor
2 st Platy hanar
3 st Guppy yngel
4 st minimolly yngel
1 st slamsugare
1 st Platy yngel
2 st ännu mindre Platy yngel

PH 7
NO2 0.05
NO3 3
FE 0.02
KH 6

Bifogar en bild på en fisk som dog nyss :(
De har som en vit dimmig hinna på sig.

5ara
2020-11-20, 09:09

Jag tycker att det ser ut som att det kan vara något bakteriellt som spökar. Hur länge har akvariet varit igång?

Vad testar du vattnet med; stickor eller dropptest? Jag gissar på stickor då ditt KH och pH inte riktigt verkar rimligt. I så fall rekommenderar jag dig att skaffa dropptest för nitrit och nitrat. Om akvariet är nystartat så kan även test för ammonium vara väldigt bra vid felsökning.

Om det är bakteriellt så är en vanlig anledning någon form av stress vad gäller levandefödare är det också väldigt vanligt att de har dålig kvalitet på så vis att de är mycket mottagliga för sjukdomar av olika slag. Är det bara dina levamdefödare som drabbas?

M
2020-11-20, 13:46

#5:
Det har vart igång sedan juli.
Testar allt med dropptest.
Det är Platy och minimolly som drabbats hittills.

Annons:
5ara
2020-11-20, 14:30

Väldigt konstigt med ett KH på 6 och ett pH på 7. Mer normalt skulle det vara antingen med ett högre pH eller ett lägre KH. Jag har ett KH och GH på 2,5 och ett pH på 7,5. Nu spelar det visserligen ingen roll men bra att du använder dig av dropptest då kan dina resultat betraktas som relativt tillförlitliga 🙂👍

med tanke på att dina värden ser bra ut och att det bara är dina levandefödare som drabbas är man ju benägen att misstänka att du fått tag på exemplar med låg kvalitet. Köpte du dom i butik eller privat?

Det är tyvärr inte ovanligt att de dör efter några månader men om man har tur så har de hunnit få yngel som är mer tåliga. I till exempel Asien massproduceras olika levandefödare med antibiotika i vattnet. Det gör att deras immunförsvar ofta inte klarar av en normal akvariemiljö. Ynglen som däremot föds upp i mer normalt akvarievatten kan därför få en bättre kvalitet.

Hur går det med ynglen? Har något av dom drabbats hittills?

Draknästets_Reptiler
2020-11-21, 12:22

Det ser ut som du har fått sammetssjuka på dem, det är mycket smittsamt. Det finns medicinering mot den dock.

Lite info om sammetssjukan och hur du behandlar den:

https://www.robert-fisk.com/fisksjukdomar/sammetssjuka/

https://sv.point.pet/oodinium-pilularis-aquarium-fish-disease-velvet-identifiera-och-bota/

Artikel om Fiskarnas sjukdomar, även här finns sammetssjukan med om du bläddrar ner lite i artikeln:

https://akvariefisk.ifokus.se/discussion/1459688/fiskarnas-sjukdomar

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2020-11-21, 12:23 av Draknästets_Reptiler
5ara
2020-11-21, 12:32

Där ser man! Jag trodde att man alltid kunde se de gulaktiga små parasiterna vid sammetssjuka men det kan man alltså inte?

Draknästets_Reptiler
2020-11-21, 12:37

Inte i början av förloppet. Det escalerar efter ett tag. Har haft det på mina ciklider för många år sedan ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-11-21, 15:11

#10 Det är ju jättebra att veta 👍🙂 blir så väldigt mycket lättare att behandla ifall man kan identifiera problemet.

Draknästets_Reptiler
2020-11-22, 12:39

🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: