Vilken snäcka?
Jag har fått bukt mef physasnäckorna i mitt 60-litersakvarium men istället har det dykt upp en annan. De är väldigt små och ligger oftast nedgrävda så jag trodde inte de var så många men häromdagen så tände jag akvariet lite senare och fick se hur många som helst, en del i soilen och en del på glaset. Så vad är det för snäcka jag har? Den är väldigt liten (inte ens en centimeter) och/eller väldigt långsamtväxande. Till formen liknar de sandsnäckor. Färgen är intetsägande beigebrunaktig. Och så verkar de vara nattaktiva. Och jo, de är grymt hårda också. Det går ofta inte att trycka dem mot glasrutan.

Har du någon bild? Det finns en sandsnäcka som heter Thiara winterii till exempel men utan bild är det ju svårt att veta.
De är så små att jag tvivlar på att en bild hjälper. Och dessutom nattaktiva som sagt och mörka/blixtrade bilder brukar inte bli någon hit. Ska se vad jag kan skramla ihop för bild senare när jag är hemma.

Kanske ”New Zealand mudsnail”?
Vilken gullig räka du bjöd på också 🥰

Såg du inlägg #7 som jag gjorde med en gissning?
Nu har jag bara tre sorters snäckor men både de malaysiska sandsnäckorna och militärhjälmarna är framme betydligt mer när det är mörkt i akvariet. Elefanterna däremot är aktiva även på dagarna vad jag sett.
Jo, kan absolut vara en sådan. Hmm, de har blivit väldigt många. Det gillar jag inte.
Undrar var de kommer ifrån. Funderar på att göra om hela akvariet men jag får se.

Det är ju inte roligt när de blir väldigt många så klart! Jag läste även att helenor inte kan ta dom för de är för små eller något sånt.
De har spridits väldigt mycket och är numera etablerade över i stort sett hela världen (även i svenska vatten). Eftersom de trivs fint i akvarier också känns det väl som att de kan ha kommit in med vad som helst i stort sett…
Jo, men precis. Jag läste också att de var väldigt spridda. Tack för din hjälp och ditt engagemang 5ara! :)
Ser ut som en sandsnäcka. Men det kan lika gärna vara "mudsnail" som 5ara skriver. Har inte sett dem "live" bara på bild ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI
De är väldigt lika sandsnäckor tycker jag. Fast i miniformat :) Först trodde jag sandsnäcka men nu har det gått ett tag och jag har inte sett en enda över 5 mm trots att de är mååånga :)
Då är det nog kanske Mudsnail ;)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI