Annons:
Läst 177 ggr
Tarmvred
2020-10-18, 18:08

Juwelfilter

Någon som kan tipsa om något bra ställe att köpa juwel-filter ifrån? Vi köpte tidigare fån zooplus.se men de verkar ha rensat ut alla juwelprodukter ur deras sortiment. Vår lokala akvariebutik har allt vi behöver men till nästan tre gånger så höga priser.

Annons:
5ara
2020-10-18, 19:10

Tyvärr så vet nog inte jag om något bra ställe. Om det bara är den vita vadden ni är ute efter kan ni köpa liknande som metervara i en tygaffär. Det enda man behöver göra är att kolla så den inte är flamskyddsbehandlad och klippa den i lagom stora bitar. Den varianten kör jag på 🙂

[VSK]
2020-10-19, 05:37

zoo.se har

5ara
2020-10-19, 09:06

Ja, zoo.se har men jag tycker filtersvampar ,och liknande till Juwel, är förhållandevis dyrt på deras sida. De tar lika mycket som de fysiska butikerna här i stan…

[VSK]
2020-10-19, 10:22

#3:

Möjligt du tycker så men det var ju inte det ts frågade om. Tvivlar på att det finns ställen som har priser som ligger 300% lägre än tex zoo.se

Sen så är det ju flera svampar som bara är att skölja ur väl och inte behövs köpas nya. Nitrit och kol kan inte rengöras.

5ara
2020-10-19, 11:29

#3 Eftersom zoo.se har samma pris som min lokala butik betraktar jag inte det som ett bra ställe men det är precis som du säger lite av en värderingsfråga 🙂 kanske butikerna här i Jönköping håller ett ovanligt lågt pris på dessa produkter.

Om man väljer att köpa filtervadd som metervara så blir dock priset mycket, mycket lägre jämfört med Juwels egna biopads oavsett inköpsställe. Zooplus hade riktigt bra pris på biopadsen har jag för mig. Tror att det var runt 20:- för biopads i storlek M.

Precis som du skriver går svamparna fint att skölja ur. Jag har aldrig bytt ut några utan rengör dom bara. Även kol- och nitrax-svamparna sköljer jag ur. Dock är ju de verksamma ämnena förbrukade i dom men de funkar fint som vanliga filtersvampar också.

[VSK]
2020-10-19, 11:55

#5:

Visste inte att du och ts bort i samma stad.

20 kr va bra pris för filtervadden. Tror de brukar ligga runt 32-38 kr i snitt (har inte haft Juwel så länge).

Ja självklart kan man spara engångssvamparna för goda bakterier bor ju där med.

Köpte dock två korgar med keramikkulorna (vad det nu heter) och har fortfarande gott flöde med originalpumpen och de firrar jag har (än så länge).

Filtervadden på metervara har jag dock inte köpt då jag är lite bekväm utav mig. Kanske får ta mig till nån affär där de har sånt och köpa på mig lite. Många bäckar små (tack för tipset btw).

Annons:
fluffis
2020-10-19, 12:21

cyberzoo.se
fiskfoder.se

5ara
2020-10-19, 14:41

#6 Nä, vi bor inte i samma stad vad jag vet och tydligen formulerade jag mig inte särskilt tydligt. Jag ville bara visa på att jag eventuellt drog en förhastad slutsats om butikspriset för det kan ju hända att det av någon anledning är lägre här i Jönköping än på andra ställen.

När jag bara hade ett Juwel så köpte jag Juwels egna biopads men efter att det det blev tre sådana akvarier här hemma började jag märka att det faktiskt blev lite pengar och köpte vadd som metervara istället.

#7 Bra tips! Där var det bra priser 🙂👍

• Redigerat 2020-10-19, 14:49 av 5ara
[VSK]
2020-10-19, 15:27

#8:

Tre kar och förmodligen en karl på det. Det blir pengar det 😁

Ja det va lite luddigt inlägg då ts pratade om där ts bor, men men. Problem solved 🙂

Draknästets_Reptiler
2020-10-20, 10:34

#7: Dessa har de billigaste tillbehören vad jag vet.

Även jag kör på "metervara" funkar jättebra. Har ett Juwel Trigon 350

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

• Redigerat 2020-10-20, 10:37 av Draknästets_Reptiler
Tarmvred
2020-10-20, 17:45

Tack för alla bra tips :D

oh-la
2020-10-22, 07:07

Hornbach är återförsäljare av juwel, jämför där 😁

Upp till toppen
Annons: