Annons:
Läst 147 ggr
morfargugge
2020-10-01 18:01

Tofs alger

Jag har ett lite problem med tofs alger som sitter på min mangrove rot.
Finns det någon som vet något medel man kan tvätta roten med?
Har tidigare tagit upp roten och borstat den med tandborste, men får inte bort allt tyvärr.
Hoppas på hjälp

Annons:
Draken
2020-10-03 11:51
#1

Beroende på storlek på akvariumet, så kan du släppa i några siamesisk algätare.
Annars är det väl kokning och skrubba som gäller. Vet inte av något medel som tar just tofsalger, men kolla vad det står på burkarna med algbekämpnings medel i butiken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nephi
2020-10-03 12:49
#2

Jag har hört att Amanoräkor ska vara rätt bra på att käka tofsalger, men det är ju inget som försvinner på en dag om man köper sånna utan det tar nog några veckor innan du märker det minskar 😊

Så är det ett mindre akvarium med mest mindre fisk som inte äter räkor skulle jag absolut testa med Amano


Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Draken
2020-10-03 14:10
#3

Ja just ja, Amanoräkorna tänkte inte jag på 😊 . De tar väl i princip allt utom Cyano har jag hört 😀

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-10-03 14:16
#4

Tror inte amano är så förtjusta i BBA (Black beard algae = penselalger på svenska?) heller men det är bara något jag läst.

morfargugge
2020-10-04 12:25
#5

Jag har Siamesisk algätare. men dom har kanske blivit bortskämda med att kanske har matat lite för mycket. Bara att skrubba roten så gott det går, den är för stor för få plats i någon gryta.
Hur går Amanoräkorna ihop med Scalarer?
Kul med lite tips och råd.
Ha det så bra

Draken
2020-10-04 12:47
#6

Vuxna scalararer kan nog plocka en och annan liten Amano. De stora tror jag får gå i fred, eftersom scalaren har ganska liten mun så Amanoräkorna får inte plats i munnen på dem ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: