Annons:
Etikettallmänt
Läst 409 ggr
zombivarg75
2020-09-03 09:22

Hjälp, vilken fisk är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om jag lagt denna frågan under rätt grupp.

Gick igenom gamla bilder igår och hittade denna lilla fisken. Kommer ihåg att det bara fanns den i akvariet och dom i affären visste inte vad det var för en fisk. Tycker fortfarande att den är väldigt fin och skulle därför vilja veta vad det är för fisk. Gillar verkligen den där silver glittriga/ färg lösa färgen, med den svarta fläcken vid basen av ryggfenan, fram till, och den stora svarta pricken vid den bakersta fenan. Fisken har inte mycket färg och kan nog se väldigt tråkig ut i mångas ögon men jag bara gillar den.

Så, snälla är det någon som kan hjälpa mig att få reda på vad det är för fisk?

Annons:
molam
2020-09-03 13:34
#1

Ser ut som en dåligt färgad pygme rasbora =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

zombivarg75
2020-09-03 14:28
#2

#1, Den va mycket större än raspororna, som man skymtar bakom den. Har kollat igenom hela Zoopet's fisk registret och där hitta jag den inte. Det finns några tetror som kom nära men inte hela vägen. Sen är det svårt att se munnen på den, men har för mig att den va mer åt det spetsiga hållet än åt det breda som tex guppy's är. 

Ja,ja, får se om jag någonsin kommer få veta vad detta är för en fisk.

Taggeman
2020-09-03 14:42
#3

#0  Jag kan inte se någon fettfena (det är en liten fena framför stjärtfenan på ovansidan).
Har den det så är det någon typ av tetra.
Om inte så skulle den kunna tillhöra barbsläktet.
Om den går in sig i akvariet ändrar den nog färg, gissar nu att den är lite stressad.
Kan va att den inte är vuxen så då kan det bli lite ändringar med i färg o teckning.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Draken
2020-09-03 16:51
#4

Tycker både kroppsformen och formen på huvudet ser ut att den kan vara av barbsläktet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

zombivarg75
2020-09-03 18:06
#5

Då kan det kanske vara en "Pethia erythromycter" även kallad rödnosbarb och lipstickbarb. För dom tycker jag är rätt lika. Har ingen bild som jag kan lägga upp.

zombivarg75
2020-09-03 18:11
#6

Det är den. Jag googla och hitta många bilder som ser lika dan ut så det är en Petha erythromycter. Sådana ska jag se om jag kan skaffa lite längre fram.

Tack alla för er hjälp, så roligt att jag vet vad det är för en fisk nu.

Annons:
5ara
2020-09-03 19:51
#7

Vad kul att du verkar ha hittat vilken fisk det är :)

I mina ögon tycker jag dock att Pethia erythromycter har lite för lite svart teckning för att vara en perfekt match men det kanske var ett ovanligt svart exemplar du fick tag i.

zombivarg75
2020-09-03 21:16
#8

#7, hanarna kan bli helt svarta enligt info jag läst, både på Svenska och Engelska sidor. Dock är det ändå inte mycket då denna fisk är så väldigt ny här och man vet helt enkelt inte så mycket om den. Kan mycket väl vara att det inte är den fisken men det är den som kommer närmast, i alla fall van jag lyckats hitta.

Maleficum
2020-09-03 22:56
#9

Fläcken på ryggfenan tycker jag påminner mer om Pethia gelius. Fast det är inte riktigt exakt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-09-03 23:00
#10

#9 Den där skulle det väl kunna vara tänker jag :)

zombivarg75
2020-09-03 23:39
#11

#9, ja där har vi ju som sagt den svarta fläcken vid ryggfenan. Verkar ju vara en trevlig fisk i alla fall. Undra om vi någonsin kommer kunna säga att den här fisken är det till 100 %. Men roligt att försöka hitta den.

5ara
2020-09-04 09:56
#12

Nu när jag kikat på lite olika bilder tror jag faktiskt att det är den :) stämmer klockrent i teckningen och tydligen kan färgen skilja lite beroende på varifrån de kommer.

zombivarg75
2020-09-04 11:33
#13

Ska kolla in den mer och läsa lite om den. Blev så sent igår så orkade inte riktigt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: