Sjuk Molly??
Hejsan! För två dygn sedan införskaffades de första fiskarna. Bla två ballongmollys, en hona och en hane. Idag (andra dagen) har hanen varit väldigt mycket på honan och dom två har parat sig oräkneligt många gånger under hela dagen. Och nu på kvällen ropar sambon och säger "men honan har ju också snopp!" Går dit och tittar, och det hänger ut en blodstrimma ur baken. Efter en stund släpper denna. Tydligt att det var en blodstrimma då strimlad blev säkert 3-4 cm lång, och den sista cm var liksom bara slem (utan blod) har min stackars Molly blivit för "lekt" med eller är det tecken på något allvarligare? Bifogar bild, rätt kass men jag försökte så gott ja kunde..
Ser ut som en rejäl fiskbajs för mig, Tveksamt på om du skulle se blod i vatten då det löses upp ganska fort :)
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐 och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕 och Ponnytrav 🐎
Beror väl lite på om det är slemblandat. Bara blod vet ja att ja aldrig hade sätt, men detta är liksom rött slem. Hanen har som sagt varit på henne heeeeela dagen. Hört från annat håll att jag måste införskaffa fler honor omgående annars kommer honan stressas ihjäl. Har bara en hona och en hane. Stämmer detta? Vill såklart höra från så många olika håll ja bara kan innan ja införskaffat mer då det är rekommenderar att vänta några veckor efter de första fiskarna med att köpa fler på grund av att få så liten nitritpik som möjligt.

Det är bara bajs, det som hänger ut från rumpan på mollyn, inget att oroa sig för. Ja, du behöver skaffa några till honor alternativ byt hanen mot en hona. Lycka till
Som jag förstått det brukar rekommendationen vara minst 3 honor per hane av levandefödarna så någon mer hona skulle nog vara bra :) Sa de inget om det på butiken?? De andra har bättre koll än mig på det mesta så förhoppningsvis så får du bättre svar av dem sen :)
Ägare till en Australian Shepherd, en LaPerm och 3 akvarium 😁
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐 och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕 och Ponnytrav 🐎
Nej inget nämndes i butiken alls. Han som vi pratade om vilka fiskar och så frågade om ja ville ha en hona och en hane så kan det bli bebisar. Och självklart så sa jag ja. Är inte så erfaren… Så att ja ville ha två ballong Mollys.

Nu under uppstarten hade det ju varit bättre med två honor istället för två av olika kön men du får väl hålla lite koll på dom så hoppas vi på att honan orkar ha det så några veckor tills karet är färdigcyklat och redo för lite fler fiskar.
Det är avföring som hänger ut ur analen. men den ser lite trådig ut, kan bero på stress eller "fel" diet. Men KAN även bero på parasiter eller annan sjukdom.
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI