Serpatetra som inte verkar må helt bra
Jag har några Serpatetror som nu är flera år. Nu har en av dem börjar simma lite ryckigt och den har faktiskt ändrat form litegrann och blivit långsmal i stället för den platta runda form som den tidigare haft. Finns det något som jag ska prova att göra innan jag tar den av daga? Vet inte om den lider… Det är kanske åldersrelaterat…

Så tråkigt att fisken inte verkar må bra. Har du någon aning om hur många år den är? Känns ganska troligt att det kan vara ålder när du beskriver hur kroppsformen ändrats. Om det är ålder skulle jag personligen låta den hänga med så länge som naturen tillåter om den däremot blir väldigt dålig så kan det så klart vara snällare att hjälpa den på vägen. Hur är det med övriga fiskar? Verkar de må bra?

Tack för ditt svar 5ara! Det där med att komma ihåg tid, i efterhand. Jag vet faktiskt inte säkert. Men Serpisarna är nog en 6-7 år. Alldeles nyss, innan släckning så såg jag att den hade gett upp, så det hela blev en ickefråga… De andra firrarna mår utmärkt .

Då känns det väldigt troligt att det var ålder. Mycket respektabel sådan också!
Med tanke på åldern, så är det troligtvis åldersrelaterat. Precis som skrivs här ovan, låt den hänga med så länge . Ta bort den om den blir dålig :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI