Annons:
Etikettslöjstjärt-koi-guldfisk
Läst 509 ggr
gickan87
8/13/20, 7:56 PM

Slöjstjärtar, mobbning?

Kan man börja med några och köpa fler efter hand eller är det bäst att köpa alla på en gång?

Vet att dem kan vara duktiga på att mobba varandra därav frågan.
Hade 5 stycken för något år sedan där den minsta blev illa mobbad och fick flyttas till eget kar då den inte fick nån mat och hade skador.

MVH Erika :)

Annons:
PeG
8/14/20, 9:05 AM
#1

Jag har begränsad erfarenhet av slöjstjärtar men generellt brukar det vara bäst att köpa fiskarna samtidigt. Dels för att de då oftast är ungefär lika stora och dels för att de brukar bli mer aggressiva mot nykomlingar när de börjat anse att hela eller delar av akvariet är deras revir. Sedan gäller det förstås att ha tillräckligt med utrymme. Om de tycker att det är trångt så brukar det också bli bråk.

5ara
8/14/20, 10:00 AM
#2

Utan någon direkt erfarenhet av just slöjstjärtar instämmer jag med PeG. Generellt är det lättare att få fiskarna att funka tillsammans om de flyttar in samtidigt och precis som PeG säger är det bäst om de har gott om plats så att inte ett trångt utrymme gör att fiskarna upplever varandra som provocerande på grund av att de inte kan sprida ut sig tillräckligt.

Draken
8/14/20, 10:41 AM
#3

Slöjastjärtar kräöver et akvarium på minst 300 liter och där kan du ha 5-6 individer. Bra filtrering och kallare vatten (max 22 grader).

Det bästa är att köpa alla samtidigt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

gickan87
8/14/20, 7:33 PM
#4

#1 Då satsar jag på att köpa allihop på en gång. Får dela på dem om nån för för sig att bråka. Utrymme finns det, hade tänkt mig 4 st i mitt 350 l 🙂

#2 Tack för svar 🙂

#3 Hade tänkt mig 4 st i mitt 350 liters så då borde det ju funka 🙂

MVH Erika :)

Draken
8/16/20, 10:48 AM
#5

350 liter fungerar alldeles utmärkt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

casjacool
8/17/20, 3:26 PM
#6

Jag själv har köpt slöjstjärtar i omgångar pga. Att letat lite mer ovanliga sorter än vanlig calico ryukin som de flesta säljer. Har inte haft några problem med mobbing av nya fiskar.

Annons:
Draken
8/17/20, 3:43 PM
#7

#6 Det behövber inte bli några probloem. Jag har varit med om båda :) Det är därför jag inte vill be någon om att chansa, eller säga att det går bra.

Oftast går det bra, men det finns vissa individer som är riktigt elaka på nya invånare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
9/11/20, 11:52 AM
#8

Hur har det gått :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

gickan87
9/12/20, 9:52 PM
#9

#8 Har inte skaffat några ännu, vet inte riktigt vilka färger jag vill ha ännu :)

MVH Erika :)

Draken
9/13/20, 12:56 PM
#10

Aha. Spännande :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: