Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 394 ggr
LMK
7/24/20, 5:00 PM

Frågor inför guppyinsättning

Hej, jag har haft akvarium i flera år men nu bestämt mig för att starta ett guppykar på 110 l, men ju mer jag läser om denna fisk desto mer frågor poppar upp. När jag läser i olika forum så är Guppy en utmärkt nybörjarfisk medan andra hävdar motsatsen. De verkar vara mottagliga för sjukdomar och allmänt känsliga fiskar (?) p g a hård avel. 

1. Är akvariesalt "mirakelmedlet" att använda vid insättning av Guppy för att motverka/mildra ev sjukdomsutbrott? Jag är inte helt pigg på att behandla med läkemedel i förebyggande syfte.

2. Vad har ni för erfarenheter av Guppy och sjukdomar, upplever ni att de är de hårt drabbade och i så fall av vad, vilken behandling har ni gett? 

3. Är stora vattenbyten varje vecka att rekommendera för Guppy?

4. Hur stort stim hade ni startat med?

Andra tips inför insättningen tas tacksamt emot.

Jag är både nyfiken/skrämd av all information jag hittar om denna vackra fisk då det verkar som att många har problem med att de dör inom tre månader efter inköp - det låter inte särskilt uppmuntrande. Jag tar mig gärna an utmaningen men vill ge de bästa förutsättningar som finns innan jag tar hem första stimmet. 🙂

Startat upp ett akvarium som i nuläget innehåller: 2 siameser, 1 algätare och 2 black mollyhonor (molly kanske flyttas till det andra karet igen då jag misstänker att de kan äta upp alla guppy-yngel). 

Tack för din tid, med önskan om en fin dag!
Linda-Marie

Annons:
Lillyrod
7/24/20, 5:57 PM
#1

Det absolut bästa du kan göra är att försöka köpa Guppy av en privatperson. 

Det stämmer att de som säljs i affärerna är både hårt avlade och avlade i en sådan miljö att de inte klarar att leva i vanligt vatten. Dvs med en massa medikamenter i vattnet.

Salt är något man kan använda som hjälp vid olika sjukdomar men det ska inte vara i karet för jämnan. Det botar ingenting.

Guppy förökar sig oerhört snabbt så du behöver kanske en hane och tre honor. Inom en snar framtid har du massor. 

Väljer du att köpa i affär så brukar de inte leva så länge men deras yngel som föds hos dig får mycket bättre kvalité.

LMK
7/24/20, 7:28 PM
#2

Tack!

Draken
7/25/20, 8:12 AM
#3

Privatpersoner är bäst om man vill ha friska och sunda fiskar. Guppy är så sönderavlade så ofta blir de både krokiga, får fenklibb och dör i förtid.

Salt kan hjälpa mot fenklibb, men ingenting jag rekmenderar att du använder i förebyggande syfte.

Honorna som du eventuellt köper är med största sannolikhet gravida, och risken är stor att de dör under förlossningen, men deras yngel kommer må betydligt bättre och vara starkare.

Jag rekomenderar inte Guppy till nybörjare faktiskt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
7/25/20, 8:05 PM
#4

Endlers är oftast tåligare men det beror förstås också på vad man gillar. Privatköpta guppys brukar vara ok ok när de väl lever så är de ganska lätta.

LMK
7/25/20, 10:49 PM
#5

Tack.

S
11/9/22, 6:28 PM
#6

Lovar! Guppy är superenkla! Kan hända att du köper en gubbguppy i akvariehandlen så den inte lever så länge, men om du köper av privatperson lever den ett gott liv!

/Sonja

Annons:
Draken
11/10/22, 8:51 AM
#7

#6: Guppy är inte superenkla numera. De är så fruktansvärt sönderavlade. och oerhört känsliga.

Ingen nybörjarfisk alls numera.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

S
11/11/22, 9:21 PM
#8

#7: Hej! Guppy var min första fisk, och förmodligen min sista. Vet inte riktigt vad dom pratar om. =) Oavsett har jag aldrig varit med om nåt problem alls med Guppy, kul att ha en egen odling. Problemet är nog mest om du får FÖR mycket guppys. Dom har VÄLDIGT lätt för att spruta ut sig yngel.

/sonjabonja😋

Draken
11/12/22, 10:49 AM
#9

#8: Guppy var jättebra från början, men nu har de blivit så sönderavlade att de lever knapp några månader om man har köpt dem i butik. Vill man ha Guppy så är det bättre att ta från en privat.

Jag hade flera akvarium stående, jag skilde på ynglena så honor och hanar från huvudgruppen, så fort man kunde se könsskillnad på dem. Och när jag tillsatte nya fiskar i huvudgruppen, så tog jag från olika uppfödare.
Jag tog inte hanar och honor från samma uppfödare heller Tror jag hade sex eller sju akvarium med Guppy 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: