Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 308 ggr
Catlady91
2020-06-17 16:15

Scalarhanar bråkar, vad ska jag göra?

Hej!

Jag har två scalarhanar som bråkar en hel del. Det blir inga skador, men det är väldigt spänt mellan dom. Har även  en mindre med en skada på huvudet. Vet inte om det är en hona eller hane, misstänker att denna hamnat emellan bara.

Som sagt, de slåss inte så någon blir skadad. Men det är spänt mellan dom. De verkar dessutom ha intresse för samma hona, då båda lekt med henne. Bråken pågår i allt ifrån 1 minut till 5 minuter.

Akvariet är 400l, inrett med mycket gömställen. De har tidigare hållit sig på varsin sida av karet, tills för nån månad sedan. De bodde ihop innan de kom till mig. Varit hos mig sedan mars 2020.

Finns det något jag kan göra för att minska bråken, eller är det bara låta dom vara? Den ena är den som bestämmer, Stanley som jag skrivit om förr. Kan det vara så att denna kille(Harry) vill ta över tronen?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
PeG
2020-06-17 18:11
#1

Det som kan hjälpa är att dela av akvariet så att de inte ser varandra. Flera större växter relativt rätt i en rad eller en kombination av växter och rötter.

5ara
2020-06-17 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Precis som PeG skriver hjälper det ofta mycket om man kan bryta deras ”line of sight”. I det karet som jag har två par i har jag inrett med rötter och växter så att det naturligt bildas ett revir i vardera ände av karet. När paren är ”hemma” i sina revir kan det andra paret inte se dom så väl,  även om de är ute och simmar i det mer neutrala mitt-området i karet. Kan dock hända att det inte riktigt hjälper i ditt fall då stabila par inte riktigt verkar ha bildats än. Är det mycket jagande? Håller de fast i varandras munnar eller spänner de bara upp fenorna och rycker med kroppen?

Catlady91
2020-06-17 18:55
#3

Det är uppdelat. Kanske inte tillräckligt. Har ormhassel i mitten, som går mellan fram- och bakrutan, som delar av. De åker inte ihop på, det är mer att de står och spänner sig emot varandra. Men 99% av tiden är det lugnt. Är dock lite rädd att det ska bli värre..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-06-17 19:35
#4

Bara ormhassel är ju ganska glest så jag kan tänka mig att de lätt får syn på varandra genom den. Jag tycker vallisneria är ganska bra som avdelare. Mina spänner upp sig för varandra ibland också, särskilt när det börjar närma sig lek för något av paren. Detta gör de utan att det har resulterat i några allvarligare blessyrer. Bara sånt som läker snabbt; typ något skavt fjäll och kluven fena. Håll lite koll på dom; hur det verkar utveckla sig. Det är värre om någon blir konstant jagad och hunsad.

Catlady91
2020-06-17 20:14
#5

Nä, så är det inte. De bara spänner sig emot varandra 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-06-20 16:52
#6

Håll koll bara. Blir det olidligt eller det börjar bli skador, så rekomenderar jag att du flyttar en utav dem.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: