Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 395 ggr
PeG
6/10/20, 3:26 PM

Snäckor dör

Efter att ha haft fiskar i massor av år så försöker jag mig nu på räkor och snäckor i ett 30 litersakvarium. Jag har posthornssnäckor och mitt problem är att de verkar blekna och dö relativt snabbt när de nått drygt 1 cm i storlek. Samtidigt så förökar de sig kraftigt och ungarna växer hyfsat snabbt. De har tillgång till Krossade snäckskal, vattenvärdena är bra och jag byter ca 10 liter vatten i veckan. Det är bara snäckor och än så länge ganska få räkor i akvariet. Eftersom de förökar sig och far runt relativt snabbt i akvariet så kommer jag inte på vad som kan vara fel. Några tips?

Annons:
Lillyrod
6/10/20, 5:48 PM
#1

När jag hade posthorn som dog så började det med att de inte kunde hålla upp skalet. Snäckan levde men fick inte med sig skalet när den skulle krypa iväg. Såg otäckt ut. Det var otäckt.

Efter ett tag upptäckte jag att jag hade Planaria i karet och de äter ju upp snäckorna inifrån så man ser det inte. Jag hade inte sett en enda planaria i karet och posthornen hade hållit på och dö i månader. Till sist hittade jag i filtret och förstod vad det var. Om man tar upp en snäcka som ser dålig ut och lägger den torr ett tag brukar masken krypa ut till sist. Då ser man. 

Det kan självklart vara något annat men det var vad jag kom på såhär direkt.

Draken
6/11/20, 11:18 AM
#2

Planaria var också min första tanke. Tror knappast på nitrit eller andra vattenvärden, ja möjligen amoniak isf.då räkor ju brukar vara ganska känslig på dåliga vattenvärden.

Vad har du för bottensubstrat ? Jag hade snäckor och räkor i ett mindre akvarium med svart sand, och de dog som flugor. Färgat grus kan ibland utsöndra gifetr som fiskarna mycket väl kan klara men inte snäckorna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
6/11/20, 11:32 AM
#3

Jag kör aldrig färgat grus och har inga plastdekorationer eller liknande. Inredningen är blästersand och diverse akvarieväxter. Invånare är sandsnäckor, rosa posthorn och blå körsbärsräkor. Inga fiskar i det akvariet. Jag har inte sett några spår av planaria men jag ska leta lite mer aktivt.

PeG
6/11/20, 11:34 AM
#4

Och jag använder Seras dropptester och ser inga avvikande vattenvärden. Kommunalt vatten som är relativt mjukt men borde enligt mätningarna vara ok

Draken
6/12/20, 8:25 AM
#5

Hmm, märkligt.

Jag har fått intryck av att du inte har några konstigheter (färghat grus, plastdekorationer etc), att du kör "all natural" i dina kar, men jag måste fråga 😉

Vet inte vad det kan bero på om vattenvärdena är ok och att inredningen är bra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
6/12/20, 9:24 PM
#6

Korrekt. I räk/snäckakvariet är det bara blästersand, akvarieväxter, snäckor och räkor. Ingen plast, konstgjorda prydnader eller något liknande. Jag ska pröva lite extra kalktillskott som akvariebutiken rekommenderade så får vi se om det blir bättre.

Annons:
Lillyrod
6/12/20, 9:38 PM
#7

Kalk är bra för det hjälper till att bygga upp skalet. Jag tror däremot inte att det hjälper för snäckor som dör. 

Jag önskar jag hade ett bättre förslag men det har jag inte tyvärr.

PeG
6/13/20, 10:34 AM
#8

Ja jag har som sagt haft i krossade snäckskal redan förut men tillsatsen kostade 29kr och de trodde det skulle hjälpa. Även om jag är tveksam så var inte kostnaden högre än att det kan vara värt att pröva.

Lillyrod
6/13/20, 11:30 AM
#9

Absolut. För den pengen hade jag också provat. När man inte vet vad man ska göra får man försöka med det som står till buds.

Upp till toppen
Annons: