Annons:
Etikettväxter
Läst 325 ggr
fluffis
6/10/20, 8:01 AM

Javaormbunke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft problem med att mina javaormbunkar har blivit bruna och jättefula. Det visade sig att jag hade dem för långt nedstuckna i sanden och rotstocken såg delvis rutten ut. Efter att ha dragit upp växterna så har de fått härliga klargröna blad. Jag lär mig såå mycket i detta forum :) Bifogar bild där man kan se skillnad på bladen.

Annons:
Lillyrod
6/10/20, 9:00 AM
#1

Ja vissa växter vill inte vara i bottenmaterialet. Det gäller att veta vilka 😊

5ara
6/10/20, 10:07 AM
#2

Ja, kära nån! Det finns ruskigt mycket att lära sig och jag undrar om man någonsin kommer sluta känna sig som en nybörjare… Jag har också experimenterat med att försöka ha javaormbunke planterad i substratet men det tar inte lång tid för de tunna rötterna att ruttna bort. Dock hade jag rotstocken över substratet så den mådde ändå förhållandevis bra, men när rötterna ruttnat bort så satt den inte fast längre. Sättet javaormbunke förökar sig på gör också att det alltid blir en del blad med brunt på. Ett tag efter de börjar bli bruna dyker det ibland upp nya små javaormbunks-plantor ute på bladen. Allteftersom de nya små skotten växer till sig blir ”moderbladet” mer och mer brunt. Anubias däremot har tåligare rötter så dom har jag faktiskt planterade i både sand och grus, dock med rotstocken en bit ovanför substratet.

Draken
6/10/20, 11:58 AM
#3

#0 Vilken skillnad :)

#2 Jag har haft akvarium i över 30 år, och jag känner mig fortfarande som en nybörjare ibland ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: