Annons:
Etikettmalar
Läst 417 ggr
[peterhan]
5/14/20, 12:55 PM

Borde väl vara kärlek?

Borde inte de här visa lite plus på att avkommor kan komma i framtiden? 🙂

Annons:
5ara
5/14/20, 4:08 PM
#1

Nämen, kolla! Avkommor lär du kunna räkna med så småningom säger jag :) Vad roligt!!! Har du något extra kar att flytta hanen med grotta och ägg till sen? Tänker på scalarerna som går i karet…

[peterhan]
5/14/20, 4:27 PM
#2

Dom gör sådär varje timme och det pågår i 2-3 minuter varje gång, honan är den som åker iväg och sen återvänder, antingen är hon inte redo eller så vet inte han hur man gör 🙂 Jag har en sån yngellåda/nätkasse som man fäster på insidan. Nån sa att det kan vara bra att ha dom kvar i karet så naturen har sin gång för det blir så många varje gång plus dom gör om det hela tiden, men jag funderar på ett till akvarium fast lite mindre. Jag är kluven på den punkten faktiskt med naturens gång.

PeG
5/14/20, 4:35 PM
#3

Det beror på vad målet är. Om du vill avla på dem och föda upp så många yngel som möjligt så måste du flytta dem. En yngelkasse är inte lösningen. Malar är generellt inte bäst på att skydda sina yngel så om de går kvar så tar nog scalarerna de flesta.

[peterhan]
5/14/20, 4:51 PM
#4

Jag är ju ute efter att lära mig om fiskar och helst då malar då jag är ny på de här. Varför funkar inte en yngelkasse? Man ser många på nätet har dom tills dom är stora nog att simma själv, sen mina Scalare är inte vuxna än, men dom verkar ju äta allt ändå så och då blir väl små malar för lätta byten.

5ara
5/14/20, 5:33 PM
#5

Om man inte har några fiskar som simmar omkring och kan stressa ynglen som är fast i kassen så känner jag att en sån eventuellt skulle kunna funka men med erfarenhet av scalarer så har jag mycket svårt att se att de inte skulle hänga runt kassen och spana in godbitarna. Personligen har jag bara kasse till att se ifall ägg kläcks eller inte. De fyra ynglen som kläcktes i min kasse för några dagar sen är nu i akvariet tillsammans med roten de fick att suga sig fast på.

[peterhan]
5/14/20, 6:35 PM
#6

scalarerna var lite charmiga, jag tog ju hem 2 först som var himla blyga, dagen efter hämtade jag 2 till så dom skulle få bli en större grupp, då började dom första stå under påsen när jag satt dom i vattnet :)

men vi får se hur det blir, det kanske dröjer innan nått händer här ändå så jag hunnit skaffa ett mindre kar.

Annons:
5ara
5/14/20, 6:57 PM
#7

Ja, scalarer är riktigt roliga filurer tycker jag och om de är små än så uppskattar de verkligen att vara ett litet gäng. Nyfikna linslöss som i stort sett alltid ser till att få med åtminstone en liten fena så fort man försöker fota något i karet. Nä, man vet ju inte när dina malar faktiskt kommer till skott. Kan säkert ta ett litet tag och sen tar det typ 10 dagar innan hanen släpper ut dom ur grottan också. För mina tar det fyra-fem dygn innan äggen kläcks. Här har ynglen inte kommit ut än, trots att det är fem dagar sen de kläcktes, så du har definitivt lite tid på dig att tänka kring hur du vill göra.

[peterhan]
5/14/20, 7:07 PM
#8

Butiken sa att en Scalare blir som en handflata, så mina är väl 1/3 av det nu :)

Största funderingen är väl vad man gör av alla malar om det blir smått :)

5ara
5/14/20, 7:28 PM
#9

Hmm… har lite svårt att förstå hur de menar med en handflata men om man tittar på bara kroppen så kan de bli i alla fall 9-10 cm, lika höga som långa i stort sett. Jag brukar sälja mina yngel när kropparna är ungefär som en gammal femkrona (cirka 3 cm i diameter). För enkelhetens skull är fenorna helt borträknade när jag mäter. Hos mig är hanarna större än honorna och i regel slutar honorna nästan att växa när de börjar lägga rom i samband med lek. Ja, vanliga bruna Ancistrus kan vara lite svårt att bli av med. Jag har redan kollat med ”min” djuraffär ifall de tar emot även vanliga bruna och det gör dom. Vet inte vad det kommer bli för färg; pappan är citron (ej albino för han har svarta pupiller) och mamman är calico (brun på orange/röd botten). Om det visar sig att de bara får bruna bebisar kommer jag dela på dom tror jag.

[peterhan]
5/14/20, 7:42 PM
#10

Då är dom nog rätt stora då för en 5-6cm utan fenor är dom nog. Hur ser man om några blir ett par? Dom 4 jag har åker 90% av tiden i grupp. Min djuraffär tar inte emot, det har jag redan frågat 🙂 Dom tar endast från ett ställe och den regeln var dom hårda på. Du kanske får en riktig mix du då hehe

5ara
5/14/20, 8:03 PM
#11

Ja, relativt stora är de då. Sen är de ju ganska tunna när de är unga, särskilt hanarna tycker jag breddar sig ganska mycket med åldern och blir biffigare även om de inte växer så mycket mer på längden eller höjden. Om de fortfarande simmar runt i ett fridfullt gäng är de nog inte redo att bilda par riktigt än. Det man ofta märker först är att det blir tjafsigare i gruppen och så småningom simmar de inte tillsammans på samma sätt längre. Hos mig har hanarna varit mest tjafsiga mot varandra. När de väl leker lär du inte missa att du fått ett par i alla fall 🙂 Synd att affären var så hårda med det! Du har ingen annan butik du kan kolla med?

[peterhan]
5/14/20, 8:42 PM
#12

Tror jag kan va utan att scalarerna blir par, räcker med malarna än så länge 🙂 (blir nog för mycket i akvariet hehe) Dom så att dom håller en hög klass på sina fiskar och har det ryktet så dom vill enbart ta från samma då, plus att dom vet ju inte om okända tar med sig sjukdomar, jag förstår dom men samtidigt tycker jag dom kan ta från mig 😇 (Dom är dom enda i denna by som har fisk tyvärr)

5ara
5/14/20, 8:54 PM
#13

Lite knepig situation då förstås! Men vem vet; det kanske är en väldig efterfrågan på bruna Ancistrus i ditt område 🙂 Jag har sålt många scalarer via Blocket så där kan säkert vara värt att prova i alla fall. Nä, att scalarerna ska sätta igång och para ut sig inom det närmsta tror jag inte du behöver vara orolig för. Jag har dessutom en hona och en hane i ett kar som inte visar någon form av intresse för varandra (än så länge i alla fall). Honan är ett år och hanen två så om intresse funnits så borde de kunnat leka men de verkar inte ha fastnat för varandra helt enkelt. De är allt lite speciella de där scalarerna. Man vet aldrig riktigt hur det blir.

Annons:
[peterhan]
5/14/20, 9:05 PM
#14

Jag köpte dom som dekoration så det får dom vara, dom är fina att titta på och ska väl finnas i varje akvarium 🙂 Men framtiden får avgöra.

5ara
5/14/20, 9:39 PM
#15

Kom för övrigt att tänka på att det inte alls är så säkert att dina eventuella ancistrus-bebisar blir bruna. Färggenetiken hos dom är komplicerad så innan ynglen färgat ut så vet man inte.

[peterhan]
5/14/20, 9:47 PM
#16

Honan har lite annorlunda färgmönster på nått vis, funderade på att köpa ett par röda med men det är väl dumt att ha för många hehe

5ara
5/14/20, 9:52 PM
#17

Ja, de röda är tjusiga tycker jag och jag har uppfattningen att de är lättare att bli av med. Jag gillar de bruna också men man har ju inte plats för hur många som helst… Du får väl fundera lite på hur du vill göra. Nu under uppstarten är det väl dumt att stoppa i fler i alla fall…

[peterhan]
5/14/20, 10:01 PM
#18

Ja nu får jag härda ut med dom 11 fiskar jag har, man ska ju inte chansa så mycket när man är ny 🙂 Fast visst vill man se fler, men då får man ju bara tänka på all rengöring som blir extra också och då försvinner tankarna lite hehe

Draken
5/15/20, 11:31 AM
#19

Ser ut som det kan vara lek på gång, bara vänta att se vad som händer :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: