Etiketttetror
Läst 455 ggr
Mill4
2020-05-10, 19:11

Blanda svart och blå neontetra?

Vi adopterade för en tid sedan svart Neontetra och är tyvärr bara 2 st :/ Nu har vi bestämt att utöka samhället och fixa så dem får lite vänner ;) Hur fungerar detta med Neontetra, dem vi har är svarta men är dem nöjda att ha ett litet stim med både blå/ röd Neontetra och svart Neontetra eller måste man hålla sig till samma? ( Vill nämligen gå över till blå) Som ni hör är jag väldigt ny inom detta, haha😅

Draknästets_Reptiler
2020-05-11, 11:50

om ni vet säkert att ni inte skall ha kvar de svarta så låt dem gå kvar tills de dör och fyll på stimmet med vanlig Neontetra.

Vet faktiskt inte om de stimmar tillsammans, har aldrig provat ;)

5ara
2020-05-11, 11:55

Jag har ingen aning om ifall de skulle uppskatta sällskapet av blåa neoner… Kanske du kan hitta någon annan som vill ha dom och som redan har ett stim? Det vore nog det allra bästa.

Maleficum
2020-05-11, 12:44

För många många år sedan hade jag svarta och blå neoner tillsammans (ett litet stim med svarta och ett stort med "vanliga" neoner) och det funkade fint.

De höll sig rätt blandade (hade dock inga andra fiskar i akvariet så vet inte hur hårt de skulle stimma tillsammans vid eventuella hot) så om ni absolut inte vill ha svarta neoner i framtiden så skulle jag fylla på med vanliga.

Alltid svårt när man bara får ett fåtal kvar av en stimfisk och man vill byta art (har själv haft det problemet många gånger och tycker alltid så synd om de stackars kvarvarande individerna) men har märkt att många stimfiskar kan söka sig till andra av liknande sort.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

5ara
2020-05-11, 13:08

#3 Nämen, vad bra att du har provat! Låter som att de är tillräckligt lika för att kunna trivas ihop då :)

Maleficum
2020-05-11, 16:23

Hitta en gammal bild på akvariet jag hade då (100 liters kar). Bilden är tagen 2003 (så det är ett tag sedan).

Tyvärr suddig bild så det är inte superlätt att se fiskarna. Men hade bara neontetror och svarta neontetror (och eventuellt någon mal) då.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mill4
2020-05-11, 23:34

Tack för alla svar😄 Ja vi funderade ju på att adoptera bort dem två fiskarna. Men fick inget svar och tycker ju om dem så hade vart kräsen med nytt hem 😅 Har inget emot svart Neontetra, men tycker att dem "försvinner lite", så hade gärna gått över till den blå. Har adopterat några platys och 2 malar som flyttat in i akvariet också, så bara tetrorna som saknas

Draknästets_Reptiler
2020-05-12, 11:17

Men låt de två vara kvar, så köper du in vanlig Neontetra om det är den du vill ha :)

Upp till toppen