Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 568 ggr
Catlady91
2020-05-01 13:41

Acara vill inte äta

Var till ”min” fiskbutik idag för att handla lite grejer till mitt nya projekt, och såg en fin electric Blue acara som butiksägaren haft där ett tag. Jag frågade lite om den, och han sa att den inte äter så han sa att jag kunde få den gratis. Med motivation att jag nog kan få den att äta, förhoppningsvis.

Den är väldigt mörk, men det kanske de brukar vara? Något tips för att få honom att äta? 😊 han simmade runt i karet i butiken väldigt lite, höll sig mest gömd. Men kom så fort en hand kom till glaset. Så han verkar inte sjuk eller så, mest rädd.

Har inte släppt ut honom i mitt kar än, koppar in honom än. Tänkte låta det ta ännu längre tid med denna, pga hans situation.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
2020-05-01 14:18
#1

Om jag var du skulle jag passa mig för att släppa ut den ihop med dom andra fiskarna. Jag skulle börjat med att ha den i karantän i ett eget kar. Hur vet man säkert att det inte är parasiter, bakterier eller något annat som gör att den inte har bra aptit? EBA är inga fiskar som är kända för att vara kinkiga med maten så det är ju något som inte stämmer… att färgen är mörk är inte heller något gott tecken. Detta är dock bara en personlig reflektion och hur jag skulle förhålla mig till det.

Lillyrod
2020-05-01 14:24
#2

Jag håller med #1 Har man otur kan fisken dra med sig mycket elände till ditt kar.

Catlady91
2020-05-01 15:13
#3

Oj, jag har redan släppt honom i mitt kar 😕

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-01 16:05
#4

Då håller vi tummarna för att det inte är något smittsamt! Du fick väl en lite kinkig Scalare att äta genom att ge mygglarver. Det kan kanske funka på denna med 🙂

Catlady91
2020-05-01 17:01
#5

Han äter! Gav fiskarna granulatet jag brukar ge, som gör dom som galna. Han började äta direkt! Butiken kanske gav honom "fel" mat 😆

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Draken
2020-05-04 15:15
#6

Håller med #1. Skulle in te chansa, trots att han nu började äta.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Catlady91
2020-05-04 15:17
#7

Han är pigg och fräsch, simmar runt och visar inga tecken på sjukdom 😊 han till och med kommer fram till rutan när jag stannar till 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-04 17:58
#8

#7 så bra att han verkar kry! Kul! Har färgerna också blivit bättre?

Catlady91
2020-05-04 19:12
#9

#8 ja han har blivit blåare nu 😊 förut var han mörk frön huvudet och bak till bukfenorna, men nu är det lite uppe på huvudet som är mörkt bara. Resten har börjat bli blått 😊 

Nu säger jag han, men jag vet inte könet riktigt. Men jag för en känsla av att det är en hane. När jag vet kön säkert, ska jag köpa en partner 😊

Nån här som är duktig på att se kön på EBA, och kan hjälpa om jag lägger upp ett foto?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-04 19:28
#10

Men vad bra! Då kanske han bara vantrivdes i affären om färgen redan ser bättre ut. Cecilia.S har två stycken som vi lyckades könsbestämma så du kan ju testa att lägga upp en bild så kan vi försöka 🙂 Ett litet varningens ord bara gällande EBA och scalarer. Det är många det funkar bra för att ha dom tillsammans men EBA kan vara aggressiva och det är tyvärr inte helt ovanligt att scalarer blivit attackerade så illa att de dött. Vanligast verkar det vara att de ger sig på scalarerna under natten/tidig morgon när de inte är helt vakna. Kan tänka mig att det är större risk för detta med ett par än med en ensam individ då de i regel blir mycket revirhävdande kring lek. Jag var själv lite sugen på EBA men avstod på grund av att jag inte vill riskera mina scalarers välmående.

Catlady91
2020-05-04 19:38
#11

Aj då, då blir det bara denna tror jag. Så länge den mår bra av att vara ensam, såklart..

Butikschefen tror det är lugnare här hos mig än hos honom, och det var nog det som gjorde att den inte åt. Ganska många som kommer och vill titta på fiskarna där, och akvariet denna var i var bredvid fåglarna. Kanske kände sig lite stressad där, eftersom han äter så glatt här och är väldigt social. Men bara när jag kom er till akvariet. När jag tittar på lite håll, så ser jag honom inte. Men han är ännu väldigt liten..

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2020-05-04 20:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här en bild på den lille herren eller damen 😊 som sagt, han var mycket mörkare förut, och inte alls lika blå! Och gömde sig hela tiden. Men sedan han flyttade till mig, blev det tvärtom 😋 Är det en hona eller hane?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-04 21:09
#13

Kan du lyckas få någon bild på den när ryggfenan är uppfälld? Jag vågar mig inte på någon gissning utifrån den bilden… Den har nog inte haft det lätt! Är inte säkert den är lika ung som den borde vara med den kroppsstorleken. Ögonen har fel proportion i förhållande till kroppen. Ska bli intressant att se hur den utvecklas; vem vet; den kanske tar sig. Kan kanske vara bra att veta att de inte är blåa uppe på huvudet så du inte väntar på att den ska bli det.

Annons:
Catlady91
2020-05-04 21:20
#14

Försöker, men den är så snabb!

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Catlady91
2020-05-04 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Bättre?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
2020-05-04 21:50
#16

#15 lite bättre men helst skulle man så klart vilja ha en ännu bättre 😉 Utifrån bilderna som finns lutar jag nog åt att det är en hona men känner mig osäker… Kan ju hända att fenorna inte utvecklats som dom ska på grund av att den inte trivts så vem vet; de kanske sätter fart och så visar det sig att det är en hane. Får se om någon annan vill vara med och spekulera också 🙂

Draken
2020-05-06 11:06
#17

Tror den är för liten för att se kön på den.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: