Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 672 ggr
Nim
2020-04-27 17:38

Vad är detta?

Hej! Jag postade detta på Räkor iFokus men insåg att det var väldigt dött där, så i hopp om att någon här kanske har koll på vad detta är postar jag här med. Idag hade en av våra blue navy-räkor ömsat skal, och kvar satt några okläckta ägg. Antar att det är normalt och kan hända om äggen är enivsa och inte lossnar, så inget konstigt med det. Däremot när vi plockade upp skalet och kollade närmre kunde jag se jättesmå prickar, alltså ungefär en tiondel av en millimeter, som jag tyckte skiftade i blått som simmade omkring i den stora räkans skal. Att tillägga är att en av räklingarna som antagligen skulle kläckas lossnade och var tyvärr död, men var flera hundra gånger så stor som detta "damm". Jag förstår verkligen inte vad detta är, de är alldeles för små för att vara nykläckta räklingar då äggen som sitter kvar är typ 100 ggr så stora som dessa prickar. Det är helt omöjligt att försöka ta kort på detta, det är verkligen som ett irr damm som simmar omkring. Dessutom vet jag inte om jag inbillar mig färgen då dem som sagt är jättesvåra att se. Vet någon vad detta kan vara?

Annons:
Lillyrod
2020-04-27 19:10
#1

Det är ingenting jag har sett eller hört talas om. Jag hoppas att det inte är någon typ utav parasit. Går det att se om någon av de andra har samma utan att ta livet av dem?

5ara
2020-04-27 19:32
#2

Hmmm… det låter mystiskt! Tror du det kan vara typ någon sorts kvalster som hittat skalet efter ömsningen eller hade räkan ”dammet” innanför skalet redan innan ömsningen? Tänker lite som Lillyrod; går det se ifall någon annan räka har såna små grejer innanför skalet?

Draken
2020-04-27 19:43
#3

Låter jätteskumt 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Nim
2020-04-27 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#1 #2 har inte heller sett detta innan, och kan inte se på några fler räkor nu heller. Lyckades trots allt ta en bild där man kan urskilja lite vad jag menar. Det är alltså det som är i själva skalet, i "svansen" på räkan. Man kan se något grumligt i skalet, det är alltså detta jag menar. Detta är inte heller prickar på skalet, eftersom jag tydligt såg att de simmade omkring. Har försökt googla, men hittar ingenting om vad det kan vara. Kvalster låter väl som det mest sannolika 🤔 Hoppas inte det är någon typ av parasit, annars hade det väl varit sannolikt därför räkan inte släppte sina ägg som normalt. Däremot har jag inte hört talas om någon parasit som stämmer in på beskrivningen, i alla fall inte hos räkor.

Draken
2020-04-28 09:59
#5

Kan det vara romkorn ? Det är det enda jag kommer att tänka på 🤔

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-04-29 09:52
#6

Gjorde ett relativt seriöst googlings-försök för att hitta vad det kan vara. Har läst om sjukdomar hos räkor, som du säkert redan gjort också, och hittar ingen typ av parasit liknande detta som skulle ge räkor problem. Min hypotes är därmed att det är kvalster, som lever i karet, som hittat skalet efter ömsning. Att honor ibland ömsar skal trots att de bär på rom är väl inte jätteovanligt och så länge det inte börjar hända systematiskt med alla honor borde det väl inte vara någon fara? Rätta mig gärna om jag har fel.

Annons:
Draken
2020-04-29 16:54
#7

#6 Var bara en tanke som slog mig, då jag tyckte det såg ut som romkorn. Men det kan, som du skriver, lika gärna vara kvalster.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2020-04-29 18:57
#8

#7 De stora kornen är rom men inte det pyttelilla bakom som man knappt ser.

Cecilia.S
2020-04-30 06:54
#9

Tror också att det är romkorn. Möjligtvis dåliga sådana som hängde med vid ömsning?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Nim
2020-04-30 14:53
#10

Tack så mycket för alla svar! Det finns absolut romkorn på bilden, men det är inte dessa jag syftar på. Jag menar det jättlilla "damm" man knappt kan se innanför skalet, alltså i själva räkan, vilket jag tydligt såg röra sig. Att tillägga är att dessa "damm" simmade, inte flöt. #6 Tack för din effort! Jag har också googlat runt och läst om olika sjukdomar och parasiter hos räkor och hittar ingenting som stämmer in på detta. Så din hypotes om kvalster låter mest sannolik, dessutom har inga räkor dött eller betett sig slött eller annorlunda hittills, så förhoppningsvis har du rätt 😊

Upp till toppen
Annons: