Fånga mygglarver själv
Om man skulle vilja fånga mygglarver själv, vad bör man tänka på?
Hur vet jag att det är rätt typ av larver? Att de inte är farliga eller inte?
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Själv går jag bara ut i skogen till vissa pölar där jag vet det finns mygglarver och fiskar upp (brukar ha med en burk med rent kranvatten som jag stoppar dem i och sen brukar jag skölja av dem hemma innan jag matar).
Brukar även få med en del hoppkräftor, vattengråsuggor och lite annat skoj (brukar försöka slänga tillbaka sländlarver om jag får dem). Aldrig haft problem med något av det jag fiskat upp.
Var faktiskt ut och fiska igår igen (och såg då en liten salamander!) och fiskarna blev superglada! Dock har det inte riktigt kommit igång ordentligt med mängderna än så har bara fått till "en portion" per akvarium de två gånger jag varit ute (annars brukar jag få såpass mycket att jag kan spara i kylen några dagar).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Undvik att fånga i sjöar/dammar där det finns fisk då det också kan finnas parasiter där. Trollsländelarver är ofta rovdjur och kan då äta yngel och andra mindre fiskar. Groddjur inklusive salamandrar, grodyngel mm är fridlysta och får inte fångas och användas som foder även om man skulle ha fiskar som är tillräckligt stora. I övrigt är det bara att köra

Hur vet jag att jag fångat rätt då?
Poängen är att det inte spelar så stor roll. Så länge det lever och inte är fridlyst så kan du mata fiskarna det. Håller du dig till saker som är väldigt små jämfört med fiskarna så äter förmodligen inte maten upp fisken.

Ok, tack! Då ska jag fråga min käre far, som bor på landet, om han känner till några bra ställen dör det ofta finns mygg 😊 för där måste ju larverna finnas också? 😊
De flesta pölar med stillastående vatten brukar fungera. Tillräckligt stora för att inte torka ut snabbt men utan fisk.

Om någon har regnvattentunnor fungerar de utmärkt som fångtsplats. Jag fångar massor av mygglarver och vattenloppor hos en väninna som har tunnor stående vid stuprännorna 🙂
Ställ upp en regnvattentunna, så vet du vad som annars finns i vattnet :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#8 Har tyvärr inte möjlighet till det 😊 fångade lite mygglarver igår med pappa. Det stank när jag öppnade burken de var i, och fiskarna var inte så jätteförtjusta i dom
De borde inte lukta om de inte ruttnat eller det var något i vattnet. Jag brukar fånga, skölja i friskt vatten, ner i en större burk och sortera bort barr och annat skräp och sedan förvaring i en öppen burk i kylskåpet tills de är slut.

#8 Av nån anledning lyckas jag aldrig få mygglarver i min regntunna :P Vet inte hur jag kan misslyckas med det.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det får inte vi heller men mygg finns det gott om….