Annons:
Etikettmalar
Läst 418 ggr
Catlady91
4/12/20, 10:01 AM

Ancistrus-frågor

Jag har tre ancistrusar i mitt lilla 63l akvarium. De är inte så stora, så de fick bosätta sig där för att växa på sig lite.

Nu har min gula Ancistrus vuxit om min bruna, trots att den bruna är äldre. Igår såg jag också den gula jaga bort den bruna från stenen som är i karet. Den bruna har den senaste tiden gått från brun till svart. Något jag misstänker har med detta att göra.

I mitt stora akvarium på 400l har jag två större ancistrusar. Den största är 10cm drygt. Jag funderar på att flytta mina tre små till det stora, så de får mer utrymme för att växa. De små är kanske 2-3cm, något större kanske. Så de är inte så stora. Är det dumt att flytta dom till stora karet? Finns det risk att de större ancistrusarna är elaka på dessa små?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
farido13
4/12/20, 12:09 PM
#1

Nja asså dom skulle inte bry sig om småttingarna då man kan säga att dom vet själva rangordningen mot dina vuxna så dom vuxna skulle inte ha problem med dom. Har haft vuxna Ancistrus med Ancistrus ynglen och det funkar jätte bra

Cecilia.S
4/12/20, 12:15 PM
#2

Det låter som en bra idé. Ett 400 liters akvarium är en bra storlek för 5 Ancistrus även om de har en del storleksskillnad. Tror nog att de kommer växa på sig bättre där i och framför allt trivas bättre 🙂 Har du mycket växter och mangroverötter där i?

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
4/12/20, 12:35 PM
#3

tror inte de större ancistrusarna bråkar med de mindre. men se till att det finns gömställen om du är orolig

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
4/12/20, 2:35 PM
#4

#2 ja, jag har två stora rötter och en hel del växter 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

farido13
4/12/20, 2:39 PM
#5

Det är bra, så länge de finns gömställen för alla malar borde det inte vara något problem

Catlady91
4/12/20, 5:51 PM
#6

Kan det vara så att den bruna blivit mer svart för att den vantrivs eller är mobbad?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
4/12/20, 7:07 PM
#7

#6 Det är väl inte omöjligt. Kan ju vara så den reagerar på en lite stressad situation genom att mörkna. Tycker också det låter som en bra idé att flytta dom; inte dumt med lite mer plats 🙂

Catlady91
4/12/20, 8:04 PM
#8

De har flyttat till stora karet nu 😊 såg ganska roligt ut när Stanley tittade upp och väntade på mat, och inte reagerade på den lilla malen som kom emot honom som en projektil 😆 För er som inte vet, Stanley är den stora scalaren jag har som verkar vara bossen 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Cecilia.S
4/12/20, 8:31 PM
#9

Hoppas att de trivs bra där i nu 😊

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

5ara
4/12/20, 8:51 PM
#10

#8 Haha! Vilken syn det måste ha varit! Härligt för ancistrusarna att få komma till ett större kar.

Catlady91
4/12/20, 11:46 PM
#11

#10 ja det var ganska roligt att se, med tanke på att Stanley inte rörde en min 😆 just nu är de mest nervösa över att ha kommit till nytt ställe, men jag slängde ner lite algtabletter så det kanske lugnar sig lite 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Upp till toppen
Annons: