Annons:
Etikettallmänt
Läst 816 ggr
Catlady91
2020-04-09, 15:11

Scalar simmar på sniskan

Några av mina scalarer simmar ibland på snedden, är det normalt?

Det är bara de större som gör det, de mindre gör det inte. De äter och är pigga, snälla med varandra, inget bråk i akvariet. Det är väldigt lugnt i akvariet.

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
5ara
2020-04-09, 17:29

Gör de det även när akvariet är tänt? Mina simmar väldigt ofta på sniskan när huvudbelysningen är släckt. Antar att de av någon anledning känner att de ser lite bättre då. Om dina simmar på snedden även när det är ljust så vet jag dock inte riktigt varför…

5ara
2020-04-09, 17:34

Kom att tänka på att mina simmar snett när de tjafsar med varandra också. Men det brukar vara i kombination med att fenorna är uppspända och att de rycker i kroppen så det förväxlar man inte med det lugna snedsimmandet de ägnar sig åt när det är lite mörkare.

Catlady91
2020-04-09, 20:29

Oftast när det är mörkt, men även när det är tänt. Men det är väldigt sällan. Det är oftast den stora hanen som gör det. Han fick svampinfektion när han flyttade in, men blev frisk. Nu simmar han oftast på sniskan, bleknar till och från, och håller sig ibland för sig själv. Han är störst av alla scalarer, och den enda jag är 95% säker på är en hane. Har hört att de kan göra så om de känner sig lite mobbad, men ingen är på honom. Ingen vågar, han bestämmer. Så därför tror jag inte på den teorin, det måste vara något annat. Han äter som vanligt, lite matglad oavsett vilken mat som erbjuds. Blir såklart något gladare när de får levande föda, men vem blir inte lite gladare av lyxmiddag? 😋

Kan det vara så att det är något som pågår i karet, som jag inte ser? Vet att mina tigertetror kan vara lite buffliga, en av dom bet en ål helt utan anledning. Är de mobbare?

Maleficum
2020-04-09, 21:14

Vet att många fiskar vill ha ljuset ovanifrån så när akvariet är släckt och det är ljust utanför kan se simma på sniskan (mina scalarer och även tigerbarberna gjorde det ofta). Även min ena scalar jag hade för många år sedan som förlorade ena ögat simma på sniskan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Catlady91
2020-04-09, 21:27

Så jag bör täcka för kortsidan som ljuset kommer ifrån?

Maleficum
2020-04-09, 21:31

Vad jag vet så lider dem väl inte direkt av det. Aldrig märkt det på mina fiskar iaf (men du kan ju alltid testa för att se om det är det som är problemet).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Catlady91
2020-04-09, 21:33

Vill helst inte täcka för den sidan, för det är enda sidan jag ser fiskarna från soffan.. Täcker jag för där, har jag inte mycket nöje kvar av akvariet..

5ara
2020-04-09, 22:43

Nä, inte behöver du täcka över för det. Det tycker inte jag i alla fall och det är inte något jag kommer göra. Jag upplever inte att det är något de lider av eller att det skulle stressa dom. Däremot verkar det som att din största hane är lite stresskänslig men du har ju inte haft dom så länge. Om han verkar må bra och karet är lugnt så kan du nog bara ge honom några veckor till för att bara finna sig till rätta. Jag har en Scalare som är ganska stresskänslig. Han har bott hos min syster sen det blev överfullt med yngel här hemma. Det tog nog nästan ett par månader innan han började tycka vattenbytena var roliga och slutade gömma sig.

Draknästets_Reptiler
2020-04-10, 12:44

Scalarena som kommer från mig lägger sig på sniskan när belysningen släcks. De sover troligast så, det har de gjort sedan de var små :)

Är det stora hannen som kom från mig ? Han kan vara en terrorist mot andra i akvariumet. Han lägger sig då på sniskan, drar in fenorna och skjuter iväg som en torped och rammar rakt in i den han är sur på för tilfället ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Catlady91
2020-04-10, 15:34

#9 ja det är dom från dig 😊 lille Blue har inte tagit efter detta beteende, ännu..

Jaså? Här är han en snäll grabb 😊 enligt vår vän på Arken är han för liten för att se om det är en hane eller inte, men jag är säker på att det är en hane. Han har därför blivit döpt till Stanley här hemma av mig 😊 ja, jag döper mina fiskar. Iallafall vissa, som sätter lite extra spår i hjärtat, som denna kille 😊 han bleknar ibland, och håller sig undan, vilket oroar mig. Men ingen är på honom för han verkar ha så mycket pondus så ingen vågar. Men ändå verkar han rädd av sig och helst håller sig på sitt hörn..

Draknästets_Reptiler
2020-04-12, 11:04

Om det är den största från mig,så är det en hane. Han har lekt med en av honorna och det var inte han som lade äggen ;)

Han är hyfsat snäll överlag, men han har sina dåliga dagar och då är han lite butter ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: