Annons:
Etikettväxter
Läst 546 ggr
piggelina123
2020-04-05 14:54

Tål akvarieinvånare basilika och andra kryddväxter?

Köpte en liten basilika som jag vattnade med akvarievatten. Den växer nu nästan en decimeter om dagen😮, jag klipper till sticklingar hela tiden. Tanken slog mig, undra om jag kan stoppa ner dem i min snäckburk, eller burken jag har miniskott från akvarieväxer, eller yngelburken? Eller rent av akvariet? -Frågan är alltså om akvarielevande djur (fiskar, snäckor, räkor) och akvarieväxter tål basilika? Och hur är det med andra kryddväxter man gärna odlar i fönstret? Är det någon sort som är giftig?

Annons:
Draken
2020-04-06 09:05
#1

Har ingen aning om det är farligt för akvariefiskar. Däremot så färstår jag att det växer så det knakan om du vattnar med akvarievatten, jag använder akvarievatten när jag vattnar både terrarieväxterna och andra krukväxter. Jag använder ju slang när jag gör vattenbyte, och då låter jag vattnet från akvariumet gå direkt ner i blomlådan som står nedanför balkongen. Det växer som bara den i blomlådan 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2020-04-06 10:14
#2

Vatten med extra gödning… 😎 Är dock osäker på om fiskarna tål det eller inte. Däremot har jag sett en del lösningar som den länkade youtube videon! Där har du bara rötterna i vattnet. Då suger de upp näring ur vattnet och växer på sig, samtidigt som vattnet renas och (förhoppningsvis) inga farliga ämnen släpps ner i vattnet. Det kan du alltid testa 🙂 Ska bland annat fungera med jordgubbar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: