För lite flöde?
I mitt malawikar har jag haft två pumpar fram tills nu. Detta pga akvariet byttes och jag ville få över alla bakterier och sådant så fiskarna skulle överleva och må bra.
Den ena sitter i en Juwel filterbox, pumpen pumpar 1000l/h
Den andra är en begagnad pump av okänd modell, som enligt han som gav mig den pumpar 1800l/h
Den sistnämnda pumpen låter SJUKT mycket! Man blir ganska trött i öronen på att lyssna på den. Den sitter dessutom inte gömd på något vis, vilket jag inte gillar.. Därför drog jag ur kontakten på den nu, och det blev så tyst och skönt!
Frågan är om 1000l/h räcker för fiskarna.. Det är inte mycket ytrörelse, vilket oroar mig en aning. Jag har tyvärr inte så fett med pengar, så har inte råd att köpa nytt.. Så om det är för lite, hur kan jag göra för att förbättra det? Helst utan att köpa ny pump, om det går. Annars köper jag en ny pump, utan att blinka. Bara mina fiskar har det bra! ♥️
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Skulle en wavemaker hjälpa? Eller en luftpump?

Som med många andra fiskar har jag inte heller haft malawi någon gång men jag ska ändå försöka sammanfatta uppfattningen jag har fått när jag läst om dom. Till många andra fiskar brukar man säga att 3-4 gånger karets volym ska cirkuleras i timmen. För malawi säger man i regel minst 5 gånger karets volym och det är ännu bättre med 7-10. Här får kunniga gärna rätta mig. I mina kar har jag inget annat än Juwels standardpumpar som följer med vid köp. I 240 liters karen är det 600 liter i timmen vilket bara blir 2,5 gånger karets volym. Här skulle det inte gå att ha någon fisk som vill ha direkt flöde på vattnet men vattenvärdena håller sig riktigt bra. Trots massa yngel och tillhörande matning så har det aldrig varit några problem med nitrit eller liknande så själva filtersammansättningen tycker jag är kanon. Om jag förstått det hela rätt kan ett lite långsammare flöde vara fördelaktigt för den biologiska filtreringen. Kanske det har med det att göra att det funkar så bra. Nu ska jag väl försöka komma till poängen som jag trots allt har med den här långa texten; jag tror att du skulle kunna ha en extra streamer i ditt kar bara som ger mer fart på vattnet för Juwels filtermoduler är riktigt bra på att hålla en bra vattenkvalitet. Däremot är det nog ingen bra idé att inte ha något extra som sätter fart på vattnet då malawi mår bättre av lite mer cirkulation.

#2 så om jag förstår dig rätt, mer cirkulation vore bra?

Lägger in en video för att visa flödet. Ska göra vattenbyte idag, och då ska det även möbleras om. Utblåset är riktat emot en glasskiva, kan det vara därför ytrörelse är så liten?

#3 Ja, det är exakt vad jag försökte säga med min krångliga text! Filtreringsmässigt tror jag att du kan klara dig med Juwel-modulen som sitter i men eftersom malawi gärna vill ha bra med cirkulation så vore nog en streamer bra. Hur man hittar tysta såna vet jag dock inte. Hur stort kar har du? Har för mig att det är på 400 liter men jag kanske minns fel. Har du inte ett sånt litet utblås med vinkel på som går att vrida bara så det blir mer ytrörelse?

Ojdå, missade filmen när jag läste ditt inlägg i mobilversionen. Där syntes inte länken. Jag känner att det kan vara på gränsen men om fiskarna verkar pigga och glada så borde det vara tillräckligt.

Mitt kar är på ca 400l. Måtten är 150x55x50, om någon orkar räkna ut exakta volymen 😋
Vad är en streamer, och vad kostar en sådan?
Jag har en luftpump, dock låter den som ett as precis som gamla pumpen.
Det är som sagt en glasskiva längst båda långsidorna på karet, och nu ör utblåset riktat emot glasskivan. Kanske ska vinkla det mer mot mitten. Och ja, det är med vinkel. Kanske vore bra med en liten förlängning? Jag hade en tanke på att sätta en slang från utblåset och till andra sidan karet, och ha lite hål längst med slangen. Men det kanske är dumt?

Ja, då är det på runt 400 liter. Så om du vill ha det lägsta som rekommenderas för malawi så kan du sätta i en streamer på 1000 liter/tim men jag skulle nog satsa på kanske 5000 liter/tim om jag var du. Vad jag läst ger streamers en lite bredare och mjukare stråle än vad som kommer från en filterpump så därför är det bättre att välja en med lite ordentlig kapacitet. En streamer ger ett jämnt flöde hela tiden och en wavemaker kan i regel slås på och av i programmerbara intervaller för att skapa vågor. Men jag har sett att det som jag kallar för streamer även kan heta wavemaker så begreppen känns lite flytande. Vad de kostar har jag dessvärre ingen bra koll på och vilka som eventuellt är tysta vet jag ännu mindre om… Hur stor luftpump har du? Är det ett vanligt svampfilter du har till? Hål på en slang blir som ett strilrör och gör flödet från pumpen lite mjukare. Bra för djur som inte vill ha någon direkt ström i karet men med malawi tror jag inte det spelar någon roll.

Ingen svamp, bara luft. Det kanske inte är en luftpump.. Den används när man har dekoration som kan öppnas med bubblor. Jag får nog kolla efter en wavemaker/streamer..

Jodå, det är en luftpump jag tänkte bara om du hade någon typ av filter till den. Om inte fiskarna har syrebrist så gör inte den någon skillnad för deras välbefinnande skulle jag säga

Jag stängde av pumpen igår, och tycker de är lite mer vid ytan nu än de brukar vara. De har inte fått mat än, så kan vara det också..

#11 Ja, då går det inte utesluta att de har lite brist på syre. Du får hålla koll på dom och dra igång den andra pumpen om det behövs.

Ja jag för mig tyvärr göra det.. Den låter så jävlas mycket bara, det är så skönt nu när det är tyst!

#13 förstår dig verkligen! Jag vill också ha tysta kar.

Jag funderar på att skaffa en wavemaker, skulle det hjälpa med syresättningen?
Kan tillägga att mina fiskar mår bra! De är inte vid ytan så mycket som de brukar vara, äter som de ska och gnabbas som vanligt 😊 så kanske är jag som är nojig?

Ja, det gör den om du sätter den så att den skapar ytrörelse. Håll koll på vattenvärdena bara för belastningen på filtret har ökat mycket nu när det bara är ett istället för två. Kan ju ta lite tid innan bakteriekulturen är tillräckligt stor i det filtret som är kvar. Är det original-svamparna du har i filtret eller har du hittat på något annat?

Orginalsvamparna 😊

👍 då ska det nog kunna bli tillräckligt med bra bakterier där i men som sagt så är det nog bra om du är vaksam, särskilt nu i början.

Jag har stenkoll! 😊 men som sagt, de uppvisar inget speciellt 😊
Hoppas det håller i sig nu då :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

#20 ja, nu är jag mer orolig över om dina fiskar kommer klara sig! Vore hemskt om de kom hit och dog 😭
Funderar på att beställa en wavemaker, men vill komma på hur jag ska kunna dölja den.. Försöker komma på ett sätt att dölja min filterbox, vilket inte går bra..
#21 Tror minte det är någon fara. Se till att du har rätt temperatur bara :)
har du kollat vilket Ph värde du har i ditt kar, ska försöka få till den i mitt också, Kommer preparera filterkammaren i stödfiltret, och försöka hitta kalk eller korallsten att ha i karet :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI

Kalksten kan du få av mig 😃 Jag har inte kollat några värden, smsar dig dom när jag kollat 🙂
#23 Låter som en bra ide :)
Mvh./ Draken
VENI VIDI VICI