Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 355 ggr
Catlady91
3/14/20, 3:15 PM

Pump krånglar vid start

Har haft min pump i 1,5 år nu. Det är en Eheim som pumpar 150/300l timmen. 

Nu när jag kopplar ur den för att rengöra, så hoppar den inte alltid igång när jag kopplar in den igen. Får koppla in sladden flera gången innan den väl hoppar igång. Nu ville den inte alls, och som tur var hade jag en pump över här hemma. När jag började göra i ordning den, så startade pumpen i karet.

Börjar den göra sitt redan, eller kan det vara något annat fel?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Annons:
Lillyrod
3/14/20, 3:28 PM
#1

Jag gissar att det är impellern som är för smutsig för att fungera. Impellern är den lilla snurran som sätter fart på vattnet genom pumpen. Den går med hjälp av en magnet och om den är smutsig blir det ingen kontakt. 

Den går att ta loss och göra ren 🙂

Catlady91
3/14/20, 3:29 PM
#2

Jaha, är det så enkelt? 😂 Och jag som trodde den börjat ge upp, såg alla pengar flyga iväg! Då ska jag göra rent den 😉

Tack för hjälpen!😃

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
3/14/20, 3:36 PM
#3

Så gör mina emellanåt också, räcker med att plocka isär och rengöra så kontakten blir bra igen!

[SonjaG]
3/14/20, 4:14 PM
#4

Jag gör alltid ren min impeller när jag rengör filtret. 
En Eheim håller läntre än 1,5 år. Jag har haft alla min flera år utan krångel. Det som på flera har gått sönder är sladden som går in i pumpen, det blir ett brott där och då är det bara att skaffa ny pump. Det tycks inte gå att laga. Ngt annat har inte gått sönder för mej. Lycka till med impellern.

Draken
3/16/20, 4:20 PM
#5

Eheim är känd för det, mina har bråkat efter rengöring de med. Kolla impellern, som skrivs här ovan, det ska ingenting till innan det kärvar om den inte är helt rengjord.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
3/16/20, 8:03 PM
#6

Tror också att det är impellern! Det kan vara skit som har fastnar där i, eller så enkelt som lite alger. Det brukar vara ganska enkelt att skölja av och rengöra där så det kan du nog sätta som vana när du ändå rengör filtermassan 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Catlady91
3/16/20, 8:54 PM
#7

Ska man rengöra den vid varje rengöring av filtermaterialet?

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Lillyrod
3/16/20, 9:09 PM
#8

Ja iallafall varannan gång brukar jag göra det.

Catlady91
3/16/20, 9:29 PM
#9

Ok.. Jag har aldrig gjort det, och den har gått i typ 1,5 år 😜

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

5ara
3/17/20, 11:08 AM
#10

#9 Oj, då har den snurrat på riktigt bra tycker jag! Jag brukar också rengöra mina i samband med att filtret rengörs; ungefär en gång i halvåret.

Draken
3/17/20, 1:39 PM
#11

Jag rengör den när jag rengör filtren, var 4'de till 6'e månad

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: