Etikettreptilhörnan
Läst 730 ggr
piggelina123
2020-03-12, 11:51

När har man för många snäckor?

När har man för många snäckor? Haft akvarium i ungefär 3 månader, och för nån månad sen fick jag hornsärv och medföljande snäckor. Det har hunnit bli en omgång bebisar, än så länge syns de inte om man inte letar efter dem. Jag ser fram emot att ha dessa snäckor som städhjälp i akvariet. Så fort jag söker info om akvariesnäckor så står det, krossa dem när de är för många, de förökar sig snabbt osv. Vart går gränsen för när jag har för många snäckor? Är det jag själv som avgör det? Finns det nån regel? Med fisk finns ju tex rekommendationer tex centimeter fisk/liter. Jag tror att jag har physa och/eller dammsnäckor. Antal: Kanske 5 stora och ett gäng bebisar. Sen 1 vuxen posthorn, ca 5 stycken "ungdomar", och 2 små posthorns äggklasar, lagda igår tror jag. Jag har 60 liters akvarium med 10-12 Guppy. När har man för många snäckor?

PeG
PeG 
2020-03-12, 15:18

Som du säger så är det när du tycker att de börjar bli störande många. Bättre än att krossa snäckor är dock enligt min mening att minska på matningen. Blir snäckorna många så är det för att de har mycket att äta.

Lillyrod
2020-03-12, 17:42

Snäckor är för många när de sitter på varandra överallt 😃

Jag säger som föregående talare. Det är du som bestämmer när de är för många. Jag har märkt att posthorn har en tendens att ge sig på växter när de blir många så jag försöker hålla mina på en acceptabel nivå. 

Samlar ihop dem genom att mata med t ex broccoli och sen tar jag med dem till akvarieaffären när jag tycker att de behöver minskas i antal.

Draknästets_Reptiler
2020-03-13, 00:03

Du har för många när du tycker att du har för många 😉

piggelina123
2020-03-13, 02:05

Okej vad bra, än tycker jag de är för få och längtar tills de blir fler. Jag matar snålt för att hålla nitriten borta. Vad äter de förutom matrester? Har lite lite trådalger och några vissna växt blad på botten, men det har de inte städat bort åt mig än, så jag får väl ner med händerna och städa själv.

Lillyrod
2020-03-13, 06:06

Det är få fiskar som ger sig på trådalger. Amanoräkor kan rensa upp annars får man göra det själv 😉

Vissna blad och sådant tar de men om det finns vanlig mat så tar de det i första hand.

Upp till toppen