Annons:
Etikettcentralamerikanska-ciklider
Läst 538 ggr
Sarah.
2020-03-04 10:42

Papegojciklider

Min sambo köpte två papegojciklider för 2-3 veckor sedan. Dom är otroligt rädda och skygga. Vill inte ens komma upp och äta. Om man närmar sig karet så blir dom helt panikslagna och simmar fort bort mot bakre glaset. Besökte ett annat zoo i vår stad (inte där vi köpte fiskarna) och deras papegojciklider var så tama och orädda. Vad gör vi? Är det något fel på fiskarna? Känns som att jag skrämmer halvt ihjäl dom när det är dags för matning eller när man vill kika på fiskarna 🤷🏼‍♀️

Annons:
Draken
2020-03-04 11:17
#1

de kan vara ganska skygga till en början. Jag har haft papegojciklider och ded har oickså varit skygga till en början, men sen efter ett tag så har de kommit fram och varit nyfiken som få.

Hur stort är karet, och vilka andra fiskar har du med dem ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sarah.
2020-03-04 11:29
#2

Just nu har vi ett 240L men letar efter ett större. Har två stora malar, två ciklider som jag tyvärr inte vet namnet på plus två albino Oscar. Papegojorna kom fram lite mer när albinorna flyttade in och simmade gärna tillsammans. Men nu idag såg jag att den ena papegojan ligger och trycker mot botten igen och den andra gömmer sig i boet, precis så som dom betedde sig i början.

Draken
2020-03-04 11:58
#3

det låter som karet är ganska överbefolkat. När du säger stora malar, misstänker jag att det är pleco eller Gibbiceps du syftar på ? Och de ska inte vara i ett akvarium på 240 liter, inte ens när de är små. Samma sak gäller Påfågelcikliderna (albinooscar)

Papegojorna kan gå i ett akvarium på 240 liter, det är inga problem, men jag skulle vilja veta vilka de två andra cikliderna är. Har du någon bild ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sarah.
2020-03-04 12:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Fixar bild på både cikliderna samt malarna. När min sambo köpte malarna till mig så fick han höra att dom kan leva länge i 240L 😫 lika så när vi köpte Oscar, vi vet att dom blir stora - det är därför vi är på jakt efter större kar. Men inte att det kommer gå så fort som jag har förstått nu. Personalen sa att vi till och med hade plats för fler Oscar men vi valde att inte köpa flera. Och vi har frågat personalen massor av frågor innan köp också fått höra att vårat 240L inte på långa vägar är för litet för våra fiskar. Less man blir av fel info från personer som ska vara kunniga. Vad är ditt tips, antar att vi måste sälja av några? Hur stort kar är okej för mina malar? Jag kan sälja av alla utom malarna haha, det är mina favoriter. Vet att sambon gillar Oscar just för att dom är så aktiva och sociala i karet. Han gillade även papegojorna men är lite besviken på deras beteende i karet.

Sarah.
2020-03-04 12:18
#5
Sarah.
2020-03-04 12:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Den större av malarna.

Annons:
PeG
2020-03-04 17:58
#7

Jag har haft papegojciklider en gång och de var inte rädda för något utan snarare ligister som försökte slå ihjäl alla andra fiskar i akvariet och i något mindre grad varandra. Baserat på andras erfarenheter verkar detta dock ha varit ett undantag.

Draken
2020-03-05 15:10
#8

De andra cikliderna är scalarer, de skall ha ett kar som är minst 50 cm på höjden.

Malen på bilden är en Plecomal, de blir uppemot 60 cm. och den du har ser redan ut att vara uppåt 10-15 cm.

Kombon av fiskar du har  bör inte bli något problem. Jag har aldrig upplevt papegojcikliderna som ligister mot de andra fiskarna. Snarare tvärt om. Men det är en centralamerikansk ciklid. och med tanke på vad som är använt för att få fram just Papegojcikliden, så kan de nog visa sig bli ganska så aggressiva.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2020-03-05 18:20
#9

Ett lekpar av Jack Dempsey hade svårt att hävda sig trots att de var något större vilket säger något om hur mina betedde sig men hos de flesta verkar de vara relativt snälla.

Sarah.
2020-03-06 10:49
#10

Tack så mycket för hjälpen, då är det storleken på karet som är problemet. Bör jag sikta in mig på ett 720L för tillfället eller ännu större ? 🤭 Ja malen är runt den storleken just nu. Den andra malen är mindre, inte större än 10cm.

Draken
2020-03-07 12:25
#11

#9 det är ju lite omdiskuterat vilka arter som är använt för att få fram just papegojcikliden. Men det pratats om både Red devil och Citrinellum, båda arterna är stora Centralamerikaner, och det är två av de mest aggressiva arter man kan ha i ett akvarium.

#10 720 liter borde fungera. Satsa på det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: