Etikettallmänt
Läst 405 ggr
Catlady91
2020-02-29, 18:41

Tillfälligt yngelkar

Funderar på att testa föda upp Guppy, och då vore ju ett yngelkar en bra idé tänkte jag. Men frågan är om jag kan göra ett tillfälligt yngelkar, tills ekonomin finns för att köpa ett riktigt.

Funderar på att köpa en vanlig låda i plats på typ rusta, inreda det som ett vanligt kar och sätta i en pump och värmare. Skulle det funka?

Låt inte en dålig gårdag, förstöra en bra idag ❤️

Lillyrod
2020-02-29, 18:50

När det gäller Guppy behöver du nog inte göra mer än att skrika STOPP efter ett tag.  Guppy ynglar av sig kopiöst så något yngelkar behövs inte. Låt de yngla där de är och du får fler än du någonsin trott var möjligt 😃

Catlady91
2020-02-29, 19:32

Det är det som är problemet här hemma.. De får yngel, men inget yngel överlever.. De blir uppätna direkt 😕

Lillyrod
2020-02-29, 19:42

Då har du förmodligen inte tillräckligt med bra gömställen. Mycket växter och gärna mossa så de kan gömma sig när de är små. Eller har du helt fel sällskap till dem 😉

PeG
PeG 
2020-02-29, 19:46

Om du ska satsa seriöst på avel så behöver du flera kar. Minst ett kar för de som du vill avla på, minst ett kar för små yngel och kanske 1-2 kar för fiskar som du inte vill avla på. Välj de snyggaste och friskare fiskarna och avla på dessa.

Catlady91
2020-02-29, 20:18

Jag har en massa gömställen, bland annat mossa.  Men de gömmer sig inte där, de gömmer sig på dåliga ställen..

Jag har inte tänkt så mycket på det, men har inte plats för en massa olika kar i nuläget..

Fislisa
2020-02-29, 20:23

Jag hade plastbackar ett tag när jag skulle testa på att avla Guppy. Undrar om jag inte la upp bilder på det här. Ska kolla 😁 Jag har dock haft tvärt emotf alla andra väldigt dålig överlevnad på Guppy. Så jag har lagt ner det 😥

5ara
2020-02-29, 20:43

Tror jag såg någon mer som använde plastlådor som yngelkar. De var från Ikea och heter Samla tror jag. Verkade funka bra för den personen i alla fall.

Draknästets_Reptiler
2020-03-01, 13:05

lådor kan fungera, men jag håller med andra här om att det är bättre att låta honorna föda i akvariumet där de bor. eller så får du försöka få tag på en akvarieställning med kanske 3 100 liters akvarium och dela av dem på mitten. Då kan du sortera ut såsom PeG har skrivit.

Maleficum
2020-03-01, 13:36

För min del så har en härva med flytande hornsärv funkat bäst som yngelskydd när jag haft Guppy med fiskar som gärna äter yngel.

Sen vet jag inte hur länge du haft dina Guppy? Dem tenderar att börja föda färre och större yngel om de bor med fiskar som äter upp ynglen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
2020-03-01, 13:53

Det är ju egentligen lite konstigt om man ska gå lite OT här. De borde ju föda fler om överlevnaden är mindre. Om man ska tänka på artens fortlevnad och det gör ju djur ganska bra 🤔

Maleficum
2020-03-01, 13:59

#10 Det har du rätt i, kanske jag som blandat ihop det. Får se om jag kan hitta det forsknings papperna igen där jag läste om det.

Draknästets_Reptiler
2020-03-01, 14:17

#9 #10 Fortsätter lite OT. Ni kan ha rätt bägge två, men rent logiskt, om kullarna blir större, så blir ju ynglen pr.automatik mindre, och då har de större chans att gömma sig ja, men om de är mindre så blir de väl kanske också klenare och kanske överlevnaden sämre. 🤔

Men å andra sidan, om ynglen är större och färre när de föds, då har de ju större möjlighet att klara sig från att bli mat och de borde ju ha bättre överlevnadsstatus om de faktiskt är större 🤔

Det där lät rörigt, men hoppas ni förstår hur jag tänker 🤪

Maleficum
2020-03-01, 14:48

#12 Förstår precis hur du tänker!

Jag har ju själv Guppy i alla mina kar och just i det akvarium där jag även har fembandsbarber så föder dem väldigt få men större yngel till skillnad i alla mina andra kar (som inte har fiskar som riskerar att äta ynglen) där de är mindre men fler när de föds.

Men studier på vilda populationer har visat att Guppy som bor med högt rovfisk tryck utvecklas tidigare, föder mindre och fler yngel tidigare än dem som bor utan rovfisk (är dessutom då skillnad på hur bra de stimmar hos både de vuxna och ynglen).

Så, mina guppys verkar inte läst de vetenskapliga studierna 😉

Catlady91
2020-03-01, 17:16

I karet finns • slöjfensguppy • Endlers guppy • kuhuliiålar • ancistrus(små) • otocinclius • lavasnäcka • militähjälmsnäcka Ingen som är yngeljägare, direkt. Det är bara guppyna som äter yngel, de andra kunde inte bry sig mindre om bebisarna som kommer. Jag vill gärna också att honorna föder i akvariet, men vill även få lite yngel att ja ske sälja eller behålla. Min tanke med detta kar var att få starkare Guppy med lite bättre blod osv. Alltså få en starkare grupp att kanske senare odla på.

Draknästets_Reptiler
2020-03-02, 11:41

#13 Jo, det var lite så jag tänkte :)

Vissa Guppy kan ta sina egna yngel, inte ofta, men det förekommer. Vet inte hur det är med khuliålarna.

Catlady91
2020-03-02, 12:14

Mina kuhliiålar bryr sig inte. Har sett yngel simma precis vid deras ansikte, och ålarna bryr sig inte ett skit. #9 förlåt, missade din fråga 🙈 jag har haft de i snart tre månader. De har haft yngel två gånger, men ingen som vill överleva eller lyckas överleva. Dock ser jag bara att mina slöjstjärtsguppyhonor blir på smällen, men inte mina endlers..

Upp till toppen