Annons:
Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 752 ggr
M.Gustafssons
1/17/20, 8:06 AM

Yngeldags

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Undrar om någon vet om det börjar bli dags för min hona att få yngel. Isåfall ungefär hur lång tid hon har kvar.

Annons:
Lillyrod
1/17/20, 9:30 AM
#1

Det går inte att säga exakt när en fisk ska yngla. Det är så individuellt. De flesta får en nästan 90 graders vinkel där fram men det finns de som det knappt syns på. Många honor gömmer sig. När de börjar fara upp och ner längs rutorna som att de vill ut är det nära 😊

PeG
1/17/20, 12:25 PM
#2

Helt säker blir du när du ser yngel i akvariet. Jag har haft Guppy honor som varit mindre än den på bilden som släppt enstaka yngel och andra som ser ut som att de ska spricka och släpper en större kull. Eftersom yngelkassar och liknande inte bör användas för det ingen praktisk skillnad även om det förstås är spännande att se sina första killar av yngel. Håll utkik i akvariet. Det kan ske vilken dag som helst men var också beredd på att det kan vara långt kvar.

Draken
1/17/20, 1:33 PM
#3

Det kan vara på gång, och det kan vara nån/några veckor kvar. Mina honor har blivit helt fyrkantiga om magen när det har varit dags att yngla. Men de har oftast släppt ganska stora kullar.

Sätt henne bara inte i en yngelkasse, det blir bara stresspåslag för honan och hon kan släppa ynglen i förtid. Låt henne föda  i akvariumet, det mår hon bäst av.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
1/20/20, 10:29 AM
#4

När det är nära så blir magen alldeles fyrkantig, då kan du räkna med att bebbar kommer inom den närmsta veckan, men det är svårt astt säga när det är dags oavsett hur fisken ser ut =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: