Annons:
Etikettallmänt
Läst 1616 ggr
Firrefirre
2019-11-02 22:21

Eldstjärt

Hej! Asså någon måste hjälpa mig typ NU! Har en Eldstjärt sen ca. 1år i 250L, han har alltid gått tillsammans med Silverhajar, Black molly, två malar (vet ej namn på sorten, men sånna som kan bli j*vligt stora, neontetror och nu har det tillkommit praktbotior. När vi skaffade botiorna så hade vi lava stenar men 2 botior (stitch och bertil heter dom) typ "fastna där" så jag nästan fick en stroke så rädd jag blev.. men de båda levde och öava stenarna åkte ut med huvudet före! vi ersatte stenarna med en rot, en kruka samt ett ler rör, när ler röret kom till så har eldstjärten från INGENSTANS blivit riktigt bitter… den jagar nu helt plötsligt black mollys samt plattys, särskilt mycket kring maten men även kring röret… han jagar dock inte malarna, silverhajarna eller botiorna alls… Eldstjärten har alltid tills nu varit så fredlig asså… så just nu vet varken jag eller min sambo vad vi ska göra med honom? :( vi vill ju inte heller att han jagar ihjäl våra andra fiskar…. snälla hjälp! 😥

Annons:
Lillyrod
2019-11-03 08:18
#1

Alla ord som blir understrukna i texten går att klicka på. Man hamnar då i sajtens Lexikon på just den fisken man undrar över. I din text kan man klicka på Eldstjärt och Black molly : )

Eldstjärten är i grunden ingen snäll fisk och den blir oftast mer och mer elak ju äldre den blir. Den passar inte så bra i ett sällskapskar utan bör gå med fiskar som är större och kan försvara sig.

Firrefirre
2019-11-03 09:51
#2

Tack för ditt svar! men härifrån, på min mobil så understryks ingenting 😞 jag har läst mig fram till ditt svar, och tanken va inte att vi skulle köpa eldstjärten, men han på arken zoo tyckte vi skulle göra det pga silverhajarna… att eldstjärten håller ihop silverhajarna o får dom starkare i färg o de gick ju vi på… o inget mer än att eldstjärten är aggressiv mot sin egna art… o vi har ju upplevt honom som jätte fredlig, han har bara simmst lugnt o hållt sig på lava stenarna och växterna, tills nu… för ca 1v sen… då ändrades allt! så nu vet vi inte vad vi ska göra… för vi har sånna känslor till våra fiskar, vi vill ju INTE avliva en fullt frisk fisk, vi är inte säkra på o lämna honom till en djuraffär ifall de kanske spolar ut honom för att de är osäkra på sjukdomar eller liknande? o förmodligen är han så pass gammal att han är arg nu då… o dom andra 2 karen vi har är för små för honom… Han jagar inte dom ständigt utan vad jag upplever, vid matning o när någon närmar sig hans ler rör… men aldrig att han jagar malarna, silverhajarna eller botiorna (botiorna är den minsta storleken, typ bebisar) malarna får till och med sitta i hans ler rör… 😞

PeG
2019-11-03 11:00
#3

Av någon anledning så har han sannolikt bestämt sig för att röret är hans. Pröva att flytta runt inredningen i akvariet och lägg röret nära ena kortsidan. Plantera sedan några växter eller liknande ganska nära röret så att eldstjärten inte ser så långt när han är vid sitt rör. Därmed får han ett litet avgränsat revir och i bästa fall så nöjer han sig med att jaga bort de andra fiskarna från det.

Firrefirre
2019-11-03 11:13
#4

tack för ditt svar PeG! 🙏 men vi observerar honom lite idag, hur kommer de sig att han inte bryr sig om praktbotiorna, malarna, neontetror och silverhajarna? 🤔 praktbotiorna samt malarna får lov att vistas i röret…

Firrefirre
2019-11-03 11:17
#5

kanske inte spelar någon roll, men de är fruktansvärt mycket lek mellan Black molly nu och har varit ett tag, kan det ha med den arga eldstjärten att göra? 🤔

Firrefirre
2019-11-03 11:23
#6

ser även nu att eldstjärten tog de lugnt under 1 av rotarna och där simmande två lekande mollys förbi och eldstjärten tog sin makt o jaga iväg dom…. han är nog inte bara arg kring sitt revir, han är nog kommen till den ålder där han blir arg… 😞

Annons:
PeG
2019-11-03 11:52
#7

Generellt brukar revirbeteende vara starkast mot den egna arten och därefter mot fiskar som den anser vara lika sig själv. Detta pga att konkurrens om partner, mat, gömställen mm är starkare med fiskar som vill ha samma saker som den själv. Sedan är inte fiskar alltid helt logiska ur vårt perspektiv. Jag har ingen egen erfarenhet av eldstjärtar men har haft olika ciklider under många år och då brukar metoden att ge dem ett bra men väl avgränsat revir fungera.

PeG
2019-11-03 11:54
#8

Och även om han inte har ett givet revir så jagar han det han ser. Om det går att begränsa hans siktsträcka så blir det mindre bråk. Tyvärr är det inte säkert att det är tillräckligt.

Draken
2019-11-03 11:57
#9

Eldstjärt är i grunden en mycket aggressiv fisk. Ju äldre de blir ju mer aggressiva blir de …tyvärr…för det är en otroligt snygg fisk.

Som skrivet ovan, han har bestämt sig för att röret är hans, och det kommer han försvara med "näbbar och klor" och han kommer sannolikt inte att nöja sig med att jaga bort de andra, blir de för närgångna, så kan han likaväl slå ihjäl "inkräktarna".

Mitt tips är att du försöker placera om Eldstjärten till någon som har ett stort akvarium, med stora fiskar (större än eldstjärten)Gärna innan han hinner åsamka dina andra fiskar obotlig skada.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2019-11-03 12:22
#10

tack för era svar! ni är guldvärda! vi har också kommit till den punkten där vi känner att han borde få ett nytt hem… eftersom alla våra fiskar är väldigt fridfulla förutom han… Det känns dock väldigt tråkigt eftersom han i affären på arken zoo la upp eldstjärten på ett helt annat sätt än han nu 1år senare visat sig vara… vår Eldstjärt (gurra heter han) måste vara iaf 2år, och vi står fortfarande kvar på sällskaps trots att vi väldigt gärna vill gå över till ciklider… men de fiskar som gurra är på, de är så känsliga, de gör mig så rädd! för vissa av dom han är på har vi haft i 1-1,5v bara… dom black mollys han är på, är sådana som vi förr upp själva i ett annat kar, så de är lite av veteraner… 😊 men vad bör vi göra tills han fått nytt hem? ska han gå kvar i det stora karet? för dom andra två vi har är små kar, o de är ju inte något sånt han ska vara i… 😞 och hur hittar man lättast någon som kanske vill ha honom? arken zoo är ju inget alternativ känner jag….

PeG
2019-11-03 13:46
#11

Posta på forum på internet eller Facebook och se om du kan hitta någon som kan ta hand om honom. Lite beroende på vart du bor så är det olika svårt.

Firrefirre
2019-11-03 13:54
#12

Bor i Skåne… men ska kolla om de finns sidor på fb o liknande 😊

Lillyrod
2019-11-03 14:21
#13

Fiskakuten finns på Facebook. Där skänker man bort det man inte kan/vill ha längre. Testa där : )

Psst Det går att klicka direkt på fliken Lexikon också längst upp på sidan. Där står alla som finns med.

Annons:
Firrefirre
2019-11-03 15:53
#14

Tack till er alla! enormt tack och det hjälpte både mig o min sambo som för övrigt är så himla blödiga kring alla våra djur… fiskar som hundar… 😳 men förhoppningsvis får vår fina gurra ett nytt hem där han kanske kan bete sig… 🙏

Cecilia.S
2019-11-03 18:11
#15

Låter som ett klokt val att försöka omplacera din Eldstjärt.

Har du någon plan för dina stora malar (pleco?), praktbotior och silverhajar när dom behöver byta upp till större akvarium? 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Firrefirre
2019-11-03 21:33
#16

våra malar är inte så stora ännu, haft dom i över 2år och hanen är ca. 17cm i dagsläget (från fenspets till mun, mätte precis) honan är nog inte mer än 9cm (dessa va väldigt små när vi köpte dom) botiorna är väldigt små, den största botian är 4-5cm, den största silverhajen är i dagsläget 10cm, så här går ingen nöd just precis nu, men vår tanke är att de vi verkligen vill behålla är Silverhajar, botiorna, malarna och vår plan fram över i tiden, inom räckhåll är såklart att uppgradera akvariet så som vi gjort hittills… vi började med 152L i knappt 1år, sen 250L så självklart kommer vi att köpa ett större akvarium när det behövs och här går de ingen nöd på någon fisk på något sätt 😊

PeG
2019-11-04 08:17
#17

Om det är vanliga plecos som du har så kan de bli 50-60cm långa och då behövs ett STORT akvarium. Önskar själv att jag hade plats för ett sådant.

Cecilia.S
2019-11-04 08:40
#18

Bra att ni har insikt i att de behöver bo i större i framtiden! 👍 De blir ju dock väldigt stora, framför allt dina plecos, så om ni ska behålla allihopa behöver ni ganska så extrema volymer. Silverhajarna och botierna kan bli runt 30 cm eller större medan placosarna kan bli uppåt det dubbla (som PeG har skrivit).

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Firrefirre
2019-11-04 10:15
#19

Vi har en fiskaffär i närheten som är väldigt intresserad utav våra malar så han vill att vi byter i framtiden, för han har inte tag på just dom malarna vi har i den storleken… så då ska vi eventuellt byta mot två små 😊 så självklart har vi planer. just nu bor vi i en 3a, där de inte finns plats för ännu fler akvarium.. men i framtiden har vi som plan att flytta till hus o eftersom vi båda har stort intresse för firrarna, så självklart kommer vi att utöka akvarium då också.. men just nu, är där inte plats för ännu större akvarium och där går ingen nöd på fiskarna och min tanke är att också behålla 250L som vi har idag, i framtiden också även om vi har större, så ett på 250L och ett ännu större, de är inte optimalt i denna lägenhet.. men i dagsläget får de få fiskar vi har, gott om plats på alla sätt o vis. Även en långsiktig framtidsplan för våra fiskar.. så det är ingen fara 😊

Firrefirre
2019-11-04 10:32
#20

och faktum är att mina föräldrar alltid haft ciklider, jag är uppväxt med fiskar, men dock ciklider och inte denna typ utav fiskar alls… så jag är inte helt bakom flötet så att säga 😊 och vi tar väl hand om våra fiskar men just eldstjärten kändes som ett jobbigt projekt då vi tycker om alla våra fiskar och har känslor för dom som vi har för våra hundar… även att varken jag eller min sambo utsatts för en aggressiv fisk innan…. så jag hoppas inte ni misstror mig/oss som fiskägare… men känns lite kritiserande… men nu vet ni och vad vi har för framtidsplaner för fiskarna… och i dagsläget är där inga problem mer än eldstjärten som ska få nytt hem 😊

Annons:
Draken
2019-11-04 11:54
#21

Det viktiga är att man har långsiktiga planer hur det skall vara sedan :) Och det har ju ni :)

Har också i stort sett bara haft ciklider, i synnerhet scalarer, de senaste 30 åren. Just nu har jag Axolotlar och ett stim Vinkeltetra i mitt akvarium. Det känns lite tomt om jag skall vara helt ärlig 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2019-11-04 15:15
#22

ja, vi startade akvarium när vi flyttade ihop, 2017 och vi ser oss med akvarium för väldigt långt tid framöver, vilket gör mig super glad! för de finns inget vackrare än att kolla på fiskar, särskilt stim fisk… det är ju bättre än julklappar 😍 det kan jag förstå, i vårt förra akvarium så fick vi MASSOR med yngel (black molly) vilket vi direkt fortast möjligt flytta över till 54L, där de fick gå o växa, sen fick de hoppa över till det stora, vi har dock bara 4-5 kvar av dom vi själva fött upp.. för vi hade en svärdbärar hane som para sig med alla flickor som han kunde, tills han dog… de låter märkligt, men han pippa ihjäl sig, han levde 2mån, man såg hur han magrade av o sådär men han skulle para sig med ALLA! och i dagsläget är två av våra Black molly hanar (våra egna) väldigt väldigt lekiga, trots att där går två honor med tjocka magar så är dom på där ständigt, o den ena av dom har långa fenor, ojojoj vad han blåser upp sig o den andra lilla hanen han har nog precis blivit könsmogen för han är ju värre än värst… 😂 ändå köpte vi nya honor men dom är inte särskilt intressanta nä.. självklart, gärna så många svarta Black molly som möjligt… som de alltid har varit ungefär, lite färg skillnad vore ju roligt, men icke! 😂 men nu verkar de som att eldstjärten hittat ett hem, dock är detta med riktigt stora ciklider, så stor är han inte… vågar man det? 🤔 för dom där cikliderna va mega stora.. 🤐 nu kommer min osäkerhet fram igen, är det rätt för honom? han är ju inte så stor jämfört med dom cikliderna… kommer han må bra av det? tänk så är dom elaka mot honom? tänk om han dör? 😞 detta är också anledningen till att jag AVSKYR Arken zoos val att tjata på oss en eldstjärt… vi visste att de skulle vara aggressiva men han på arken zoo sa annat… det skulle vi inte alls behöva oroa oss för…. o han håller ihop silver hajarna o de får starkare färg…. han har aldrig gjort nåt av det med silverhajarna… men ja… 😪

Firrefirre
2019-11-04 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

det är dessa han ska gå med isåfall… är det rätt? är det bra? han är ju nästan en mumsbit…

PeG
2019-11-04 16:41
#24

Får han plats i munnen så blir han uppäten om inte så kan det gå. Tex påfåglarna är rätt snälla även om de är stora och hungriga.

Firrefirre
2019-11-04 16:42
#25

eldstjärten är ungefär 8cm…

PeG
2019-11-04 16:56
#26

Lite svårt att uppskatta hur stora påfåglarna är men gissningsvis så får han plats i munnen och då blir han nog middag

PeG
2019-11-04 16:57
#27

Det blir ju mest en fråga om höjd/bredd snarare än längd.

Annons:
Draken
2019-11-04 17:49
#28

Både påfåglarna och frontossan kommer förmodligen svälja honom med hull och hår.

Med risk för att bli kallad moraltant eller elak, så vill jag bara påpeka att Frontossan hör inte hemma med de andra fiskarna, det är en tanganyika och de skall gå i artakvarium, de ska dessutom ha betydligt  högre Ph. än Oscar och Papegojcikliderna

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2019-11-04 18:06
#29

Ja, jag frågade den mannen som kunde tänkas ta honom, vad han hade för fiskar och sådär… för jag ger inte bara bort honom hur som helst o hoppas på de bästa liksom… Det ska va en garanti att han får de bra.. Allt kan alltid hända, men enligt min mening onödigt när man kan förutse vad som kommer att hända… Min största önskan var att vi kunde köpt ett större alvarium typ idag men helst igår, så vi kunde behålla eldstjärten….. 😪 och svar till dig rovfisk Jag tycker inte du är en moraltant eller elak, ur min mening är det fakta… Men vill bara påpeka att dedär är inte mitt akvarium utan han som ville ha min eldstjärt…. men ytterligare en anledning för mig att inte ge honom till den personen… och min magkänsla hade rätt, när jag såg hans video tänkte jag bara "han kommer bli mat" o så fråga jag er här för att styrka min magkänsla som hade rätt… jag är så glad! tack för er kompetens men även också er delaktighet… guldvärt för mig!

Draken
2019-11-04 18:20
#30

Jag förstog att det inte var ditt akvarium ;) men jag ville också se till att du inte gjorde en dundertabbe genom att skicka fisken dit. Vad jag har läst av dina inlägg och läst mellan raderna, så är jag rätt säker på att du vill det absolut bästa för dina fiskar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2019-11-04 18:26
#31

åh va snällt sagt av dig! men har sagt till den mannen nu att det inte kommer att hända 😊 absolut vill jag det, helst av allt vill jag att han stannar här… men de kommer inte att fungera och just nu, verkar det väldigt trögt med någon som skulle vilja ta honom… har ändå lagt ut på 2 grupper på Facebook och många är aktiva men ingen nappar eller vill ha honom… 😞

Firrefirre
2019-11-04 18:44
#32

Det blev nog värre med den mannen som ville ha eldstjärten… han har redan en sån! jösses…. då hade nog cikliderna varit de minsta problemet…. tack o lov för att min Eldstjärt inte hamna där…. 🙄

Draken
2019-11-04 18:55
#33

#32 OJ ja det skulle inte ha fungerat , tur att han stannar där han är just nu tror jag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2019-11-04 19:08
#34

ja.. de skrämde mig med hans svar, hans otroligt dåliga koll… 😪 usch! ja, men han har tyvärr börjat jaga våra fiskar emellanåt… 😪

Annons:
Draken
2019-11-04 23:11
#35

hoppas att du hittar en lösning ganska snart både för Eldtjärtens och de andra fiskarnas skuld.

Du har inget mindre akvarium eller en större balja du kan ha den i tillfälligt, tills du har hittat ett nytt hem till den :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2019-11-05 05:00
#36

Jag hoppas det också! 🙏 Det största vi har att erbjuda honom förutom de han går i nu är 54L… 😞

Draken
2019-11-05 09:02
#37

Men det kanske är bättre att flytta honom till 54 liters, bara medans ni söker nytt hem ? Se bara till att det finns pump, evt doppvärmare och att han får gå själv i det karet. Tror dety kan vara betydligt bättre för både honom och framförallt de andra fiskarna.

Nu brukar jag absolut inte att rekokmendera detta, men i detta fall så kan det nog vara den bästa TILLFÄLLIGA lösningen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2019-11-05 10:06
#38

Ja, kanske… eftersom de är ju absolut INTE långvarigt som han ska befinna sig där…. nej, de tar emot för att de är så litet men som du säger, i detta fallet kanske de bästa för alla… ja, de akvariet har allt, pump, doppvärmare osv 😊🙏

Firrefirre
2020-01-09 22:59
#39

Hej alla! Jag hittar inget direkt på nötet och därför frågar jag er nu, funkar eldstjärten med guldfiskar?

Firrefirre
2020-01-10 10:43
#40

kvinnan som vill ta över eldstjärten har ett 540L som hon tänkt ha guldfiskar i… så han får ju 290L mer.. men hittar inget relevant på nätet och hittar bara individuellt… :(

Draken
2020-01-10 13:06
#41

Guldfiskar är tyvärr kallvattenfiskar, och de skall ha en temperatur ner mot 18-20 grader, så jag tror tyvärr inte din Eldstjärt kommer fixa det. Eldstjärten skall ha (om jag ionte missminner mig) minst 22 grader, men enda uppemot 26-27 grader.

Och det kan bli samma sak där, är det stora guldfiskar så blir eldstjärten en munsbit. Guldfisk och slöjstjärtar är mycket glupska fiskar, de ligger i samma klass på glupskhet som Pågågelcikliden ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Firrefirre
2020-01-10 22:00
#42

okej, jag har pratat med henne och hon har andra kar som är tomma där han kan få bo med mer relevanta kompisar… de är 1 400L 1 300L och i 200L så tror jag ska höra med henne om de är möjligt att han kan få bo i 400L istället för att skicka han rakt in i döden…. 🙏

Draken
2020-01-11 10:07
#43

#42 Det skulle bli jättebra för honom tror jag :) 300 liter skulle funka det med, men ju större ju bättre så klart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Firrefirre
2020-01-11 10:59
#44

ja precis, så vi får hoppas på de bästa 😊🙏 hon tar tydligen emot omplaceringar.. dom guldfiskarna är 7-10cm och ägaren hade 20st i 150L :| så hon gör ju verkligen en insats, men tror detta blir kanonbra! 😊

Draken
2020-01-11 12:43
#45

Verkar som en bra människa :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: