Annons:
Etikettallmänt
Läst 1559 ggr
Syntium
2020-01-08 21:16

Växtakvarie

Visste inte under vilken rubrik jag skulle lägga detta under men växtakvarie? Är det någon som har sånt? Är växter tåliga på det sättet att man kan ändra om och byta vatten och ha sig utan att allt dör? Jag tycker det verkar så kul med aquascaping men jag har varken råd eller plats med flera akvarier, så jag tänker mig en liten nanotank som man kan pyssla med. Hur viktigt är vattenvärden och sånt? Något annat jag bör tänka på?


"I'm too old for this shit."


Annons:
Cecilia.S
2020-01-09 11:29
#1

Jag har ett växtakvarium med trycksatt koldioxid, som jag startade upp under sommaren 2019. Det är på 55 liter och står som hem till min thailändska kampfiskhane.  Här är en liten videosnutt på det🙂

Det mesta som kringgår växtakvarium är att försöka uppnå en så stabil och välanpassad akvariemiljö som möjligt, för växternas (och fiskarnas) trivsel. Läs alltid på om växterna och se till att dom du köper hem trivs med just dina vattenvärden och ditt akvarium.

Ändra om för mycket skulle jag nog inte vilja rekommendera. Om du verkligen vill satsa på ett växtakvarium så är aquasoil det bästa alternativet, vilket skitar ner vattnet något otroligt om man ändrar om i karet för ofta. Ostadiga vattenvärden och många ändringar som påverkar näring, ljus, vattenvärden, temperatur eller som på annat sätt stör växterna är inte heller att rekommendera då man riskerar algangrepp. Alger vill du undvika i allra högsta grad (trust me, I've been there).

Mitt tips till dig som inte har råd att köpa hem flera akvarium är att fundera på några olika alternativ…

- Ha en budgetvariant. Kör på sand istället för soil och känn dig fri att göra om stylen på akvariet lite då och då - men undvik de mer krävande växterna eller de som rotar sig väldigt mycket då de kan misstrivas vid för mycket förändring.

- Skippa idén med en nanotank och köp hem, specialbeställ eller gör ditt eget akvarium som är större, men med flera fack. I FaceBook-gruppen Kampfiskliv visar dom hur man kan dela av akvariet. På så sätt kan du göra flera olika typer av aquascaping i samma akvarium! Större akvarium är dessutom lättare att hålla stabilt, särskilt om man jämför med nanoakvarium, eftersom att en större vattenmängd inte svänger om i värden lika snabbt och enkelt som en mindre volym.

För övrigt: Läs på. Planera. Det får gärna ta månader med alla förberedelser. Allt ska kännas perfekt och din magkänsla ska vara rätt, annars är det någonting som inte stämmer. Se till att du verkligen lär dig ämnet och vet hur du ska hantera de olika växterna, om du ska ha CO2 eller ej, vilken typ av tillförsel om du ska ha det, vilken växtnäring, vilket substrat, invånare, m.m. Det är mycket att tänka på men det är väl värt det i slutändan 😊 Självklart finns vi här för att hjälpa dig under resans gång men det underlättar alltid om du själv vet om vad du vill och behöver göra! Tipsar varmt om YouTube-tutorials och webbshoppen Aquasabi (bra info och bra grejor).

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Syntium
2020-01-09 11:51
#2

Tusen tack!! Kanske plastväxter vore nåt att satsa på då :)


"I'm too old for this shit."


Cecilia.S
2020-01-09 14:06
#3

Jag skulle aldrig vilja rekommendera plastväxter, så det avråder jag från.

Om du skulle ställa två flaskor med vatten på ett bord i rumstemperatur, en glasflaska och en billig plastflaska, skulle de då ha samma smak på vattnet efter några dagar?

Plast är inte bra och ska enligt min mening gärna undvikas i akvarium så gott det går, särskilt billig plast som plastväxter. Ordentliga växter (äkta, levande) gör dessutom nytta i vattnet. Dom renar vattnet, tar hand om akvariet, är en stor del av det lilla kretsloppet där i och hjälper dessutom till med att hålla alla vattenvärden mer stabila. En del snäckor, räkor och algätare tar hjälp av växterna för att få i sig näring, rötterna i bottensubstratet hjälper till med att suga näring och motverkar alger m.m. och en del gör detsamma genom bladen.

Växtakvarium går att få superfina även utan CO2, men med flytande växtnäring som t.ex. Pmdd. Ta ingen genväg, det kommer synas i resultatet sen 🥵

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
2020-01-09 16:00
#4

Den enda gång som plast eller tygväxter kan vara en bra idé är om man har något som äter växterna. Jag har tex hantelciklider och skivtetror och inga riktiga växter överlever. Frågan är vad du menar med ett växtkvarium och aquascaping. Det kan som nästan allting annat göras på olika nivåer. Skoljoggen vs VM. Det finns gott om akvarieväxter som klarar sig utmärkt i sand och utan koldioxid. De arter som behöver utveckla sitt rotsystem för att trivas uppskattar ofta inte att bli flyttade så ofta medan många andra inte har något krav på detta. Det känns också som att poängen med aquascaping förloras om du satsar på plastväxter

Draken
2020-01-10 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#0 jag har inte specifikt växtakvarium, men det växer som ogräs iaf ;) jag använder just nu inga kemikalier ( växtgödning) i karet, då jag har snäckor och de brukar inte vara så förtjust i kemikalier överhuvudtaget.

Plastväxter rekomenderar jag absolut inte. De gör ingen nytta alls, förutom att det kanske ser snyggt ut.

Jag har haft plastväxter i ett akvarium på 720 liter som jag hade för några år sedan, men det var enbart, av samma anledning som beskrivs i #4, jag hade stora bökiga ciklider som rev upp allt, plus att de flesta var växtätare också.

Ingen växtgödning eller andra preparat över huvudtaget ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Syntium
2020-01-10 13:09
#6

Fast jag tänkte att plastväxter kanske är bättre om man ska hålla på och ändra inredningen, inte för att de ska göra nytta. Känns oschysst mot levande växter att hålla på och flytta runt dem en gång i månaden eller vad det nu kan bli. Byta sand/grus. Jag vill liksom bara inreda :)
Men ska ta och fundera några varv till på detta 

Tack för era kloka svar!


"I'm too old for this shit."


Annons:
Draken
2020-01-10 13:48
#7

Du skall vara lite försiktig med att byta sand,/grus och "storstäda" akvariumet. Det blir väldigt lätt obalans i vattenvärdena då, och allt kan krascha för dig.

Jag tycker också att du kanske kan ha nån  fisk eller andra levande djur i karet. Ett litet stim med  väldigt små fiskar t.ex.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: