Annons:
Etikettalger
Läst 898 ggr
Joline
10/4/19, 9:03 PM

Grönt fluff

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är detta för fluff och hur blir man av med eländet..

Annons:
Draken
10/4/19, 9:17 PM
#1

Ser ut som nån form utav mossa 🤔 Mossa vill man ju ha kvar i karet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
10/5/19, 6:04 AM
#2

Det där är inte mossa även om det sitter några bitar mossa i. Ser ut som cladophora alger. Om du inte vill att hela karet ska se ut sådär så släng allt som eländet sitter på.

Har du en sk mossboll i karet eller har köpt växter från någon som har?

Det går att döda med väteperoxid också.

Draken
10/5/19, 12:02 PM
#3

Där blev jag lurad ;) Jag trodde det var mossa, det såg ut som mossa. Tur att jag blev rättad där :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
10/5/19, 2:36 PM
#4

#3 Det sitter bitar av mossa i algerna så det är lätt att ta miste 🙂

När det sitter sådär så hinner det växa ganska mycket innan man upptäcker att mossan är blandad. Det var så jag fick in det hos mej. Jag köpte mossa av en butik på nätet och när det växt ett tag så hade mossan nästan blivit kvävd av cladophoran. Då såg jag ju att det var något annat än det jag köpt. Jag slängde alltihop men fick ändå kämpa med eländet i 2 kar ett bra tag innan jag blev av med det. Det hade spridit sig till ett kar till. Förmodligen med utrustning man använder.

Joline
10/5/19, 2:50 PM
#5

Åh nää.. Det går trådar från fluffet och trasslar in allt i hela akvariet.. släppte i några siam. algätare i hopp om att de skulle få sig ett skrovmål men icke…

Joline
10/5/19, 2:51 PM
#6

#1 Jo det är fin weepingmoss under eländet

Annons:
Lillyrod
10/5/19, 3:12 PM
#7

#5 Jo det är så den gör den där algen. Bland det värsta som finns. Det räcker med bara en liten bit tråd kvar i karet så fastnar den på något nytt ställe och börjar växa. 

Tyvärr är det ingen som äter eländet 😕

PeG
10/5/19, 3:49 PM
#8

Jag har skivtetror och hantelciklider och de äter upp den. Jag har en mossboll i ett litet räkakvarium som sprider sig och lyfter över några nävar alger då och då. Det brukar ta något dygn innan allt är borta och algen har inte lyckats etablera sig i det stora akvariet.

Draken
10/5/19, 6:27 PM
#9

#5 Usch. Hoppas du lyckas bli kvitt eländet .

#6 Elände att den har kvävt weeping mossan, den är ju jättesnygg, och även ganska dyr …åtminstone här uppe 😕

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Joline
10/5/19, 7:15 PM
#10

#8 Kanske skulle hyra några av dina ciklider 😁

Joline
10/5/19, 7:15 PM
#11
Cecilia.S
10/5/19, 7:33 PM
#12

Fick hem något liknande för ett tag sedan, det satte sig också i mossan. Jag sorterade bort det flitigt någon gång i veckan tills det försvann, vilket fungerade för mig.

Hoppas att du blir av med det innan en explosion 😉 Alger kan vara rätt så envisa

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Maleficum
10/5/19, 9:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

Amanoräkor! Dem är guld värda när det kommer till de förbaskade cladophora algerna! Dem gör verkligen underverk! Hade problem i alla mina kar (då jag tyvärr flyttat växter och saker mellan dem innan jag insåg jag hade problem), införskaffa ett gäng Amano och dela upp mellan karen och har nu inga problem alls! Min mossa var också angripen men den är nu räddad :)

Bilder på ena hörnet i karantänakvariet (var ett ganska jämt täcke i hela akvariet). Första bilden är tagen 28/3 (innan räkorna flytta in), andra bilden är tagen 5/4 (efter räkorna flyttat in) och sista är tagen 23/4 (gjorde ingen manuell borttagning eller något sådant innan eller under tiden. Var dessutom bortrest under två av veckorna).

Gjorde inget manuellt för jag ville se hur effektiva dem verkligen var (nu var det dock ett storköp på typ 100 räkor eller nåt sånt då dem rea en större mängd hos grossist och efter karantän delades de upp mellan mina och min kompis akvarium så då gjorde jag en hel del manuell borttagning i dem först eftersom styrkan inte var lika stor i varje akvarium då).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Joline
10/6/19, 10:51 AM
#14

Tack alla för era svar. Ska prova amano, har några i ett annat kar.

Draken
10/6/19, 10:51 AM
#15

OJ vilken skillnad  🙂 Jo, Amanoräkorna brukar vara effektiva🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
10/6/19, 11:04 AM
#16

Håller tummarna för att dom gör sitt jobb! Amano är riktigt duktiga städare. Kul att se på också :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
10/6/19, 11:07 AM
#17

Flytta över hela gänget du har i andra karet , så skall dus e att det kanske löser sig :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: