Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 650 ggr
Basilusk
3

Friska Diskusar

Hej! Jag fick en fråga varför jag inte har sand och växter i mitt Diskuskar. Det går säkert bra med sand och växter Men jag har valt att inte ha det för att det är lättare att hålla rent. Just när det gäller diskusens första år så kräver den lite mer omsorg än vad vanliga akvariefiskar behöver för att ha möjlighet att växa som den ska. Ca 1cm i månaden ska en Diskus växa och det krävs då att man matar 5-10 ggr per dag. Tjock mage brukar jag se till att de ska ha. Och så varierad kost som möjligt. Det gör att det blir en stor påverkan på systemet. Och att göra dagliga vattenbyten är nödvändigt för att diskusen ska trivas. Den absorberar också vitaminer och mineraler igenom huden så när jag har haft ungfisk så har jag bytt ca 20% vatten dagligen Jag var inne på Arkenzoo för några veckor sedan som hade fått in små diskusungar. Inte mer än 5 cm var dom. Och det skär i bröstet på mig när dom lurar kunderna att inte informera om vad som krävs för att dom små ska ha en chans att nå frisk storlek. Butiken följer själva inte sköttselråden för så små diskusar och det borde vara förbjudet för dom att sälja Diskus. 495kr för en är för mig rena rånet och man ska ha minst en grupp på 6-7 diskusar för att de ska trivas. Jag anser att ju längre så små diskusar visstas i en sådan butik minskar deras chanser till att bli välväxta fullvuxna exemplar. Om man älskar Diskus som jag gör skulle jag rekommendera att man läser på innan man skaffar. Jag har lärt mig den hårda vägen och jag lär mig fortfarande. Jag rekomenderar också att man googlar och kollar på youtube. Slutligen tycker jag att en välvuxen Diskus är 100ggr finare en vilken färg som helst om ni förstår vad jag menar. När de är fullvuxna så behöver man inte mata lika ofta och därför inte påfrestar systemet lika mycket och då är lättare att ha sand och växter😀 Det finns många entusiaster där ute som besitter mer kundskap än jag och ni får gärna fylla på med mer

Basilusk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Från en butik i borås. Jag vågar påstå att de aldrig kommer nå välvuxen ålder. Är de värda 495kr styck?

Basilusk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är från en annan i Falskog. 395kr/st. Är dom värda det?

Lona
0

Hej!
Tack för ett bra och utförligt svar! Jag hoppas att du inte tog min fråga som en anklagelse, jag var som sagt bara nyfiken.🙂
Kan tillägga att min kompis som jag nämnde i den andra tråden aldrig lyckades med sina diskusar, de dog en efter en tyvärr.
Dina är verkligen fina, jag är inte så kunnig när det gäller akvariefiskar men det märks ju stor skillnad bland annat på färgerna på dina och de du visar här i tråden från en affär.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Basilusk
1

Det är bara kul att du frågar Lonaa. Din kompis köpte kanske från en oseriös säljare och fick dårlig kvalite på fisken. Kan vara en orsak