Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1136 ggr
Sebastian0403
0

Hur många fjärilsciklider

Hur många fjärilsciklider kan man ha i ett 130 liters akvarium? Tsm med 3 platys

C.D
0

Ett par skulle jag råda bara

Sebastian0403
0

Okej hur ska jag inreda? Vill gjärna att dom lägger lite ägg Och hur ser man skillnaden på kön?

Lillyrod
0

Här kan man läsa på lite om fiskarna. Det går bra att söka på olika fiskar på sidan också. 

Att notera är att vattenvolymen på den här sidan för det mesta är i minsta laget för att det ska vara bra. Man bör öka på med minst 10 liter på de flesta arterna.

https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1

Sebastian0403
0

Okej tack Vet någon livslängden på en Fjärilsciklid?

PeG
1

Fjärilsciklider är ofta hårt avlade och uppfödda under icke optimala förhållanden (utom för snabb tillväxt). De är därför ofta känsliga och jag skulle inte förvänta mig en väldigt lång livstid. Däremot brukar exemplar som mm kan få tag på från privatpersoner eller egna yngel leva längre.

Sebastian0403
1

Oj, tack för all information

Draken
0

I 130 liter ska man inte ha mer än ett par. Och förvänta dig inte att de lever längre en nån/några månader. har du tur så kanske de kan leva i ett halvår, men det är inte så sannolikt.

(har du 120,130 eller 180 liter ? det står olika i dina trådar)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sebastian0403
0

Med totalt allt vatten som går i akvariumet med pump så 130 liter varför jag kan ha skrivit 180 liter var för att jag hade en sump på 50 liter men jag tyckte den inte var så effektiv så jag sålde och köpte ett ytterfilter istället

Draken
0

Ok. Blev lite förvirrad där ett tag 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sebastian0403
0

Jag förstår det blir lite förvirrad på mig själv ibland :)

Draken
0

Tur det inte bara är jag då ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Sebastian0403
0

Hahaha