Orolig i onödan?
Jag har ett akvarium på 120l. Just nu har jag 7 Mollys och 13 Platys i. Vill eventuellt utöka lite, men eftersom jag är en orolig själ som alltid gör hönor av fjädrar - är det på gränsen till för många fiskar? Hur många till är det säkert att ha i? Det har varit igång i snart ett år och vi har alltid trappat upp fiskarna långsamt, om det spelar någon roll. Mvh
Att trappa upp långsamt är bra. Vad är det du funderar på att lägga till? Om du lägger till lite fler gömställen som tex en mossa eller finbladig växt så kommer antalet platy/black Molly att öka av sig självt. Hur många fiskar man kan ha inlett akvarium är inte helt lätt att svara på eftersom det också beror på syftet med akvariet. Om man tex vill studera ett naturligt lekbereende hos en art så måste man normalt ha färre fiskar än om man vill titta på fina fiskar som simmar runt. Med bra filtrering och täta vattenbyten så kan man ha fler fiskar än om man vill minimera sin arbetsinsats osv.
Jag skulle säga att karet är fullt. Eller strax över. Med bara sk levandefödare så blir de snart ännu fler med risk för stress, sjukdomar mm.
Man ska ju hålla sina djur så bra det går för djurens skull. Även en fisk ska ha plats för att komma undan och få lite lugn och ro om den vill.

Jag håller med #2, det känns fullt. Särskilt som både molly och Platy är riktiga skitgrisar som är duktiga på att smutsa ner vattnet.
Om du vill hitta på något med karet, kanske lite mer växter och lite amanoräkor? Växter har ju bara positiv effekt och räkor ger ingen märkbar belastning. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Innan hade vi rosentetror i som höll nere antalet yngel rejält, funderade på något liknande igen men då slopar vi fler fiskar. Mollysarna är hanar allihop. Räkor har jag ingen erfarenhet av alls, det ska jag läsa på om! Jag byter 50% vatten en gång i veckan vanligtvis, mer regel än undantag att jag gör rent botten runt två gånger i veckan utöver det. För sällan? Letar aktivt efter 150l+ akvarium men svårt att hitta i bra skick häromkring.
Räkor är bra för att hålla rent för alger och de kan även ta boss som hamnar på botten. Men ,som övriga skriver, inga mer fiskar. Växter kan man däremot ha hur mycket som helst av nästan ;)
Och dina vattenbyten räcker bra. Med mindre fisk så får det förstås att göra färre vattenbyten. Som andra har aft så medför olika arter olika hög belastning. Ska du lägga till något (tex räkor) så se till att det finns gott om gömställen och välj något som inte ökar belastningen så mycket.