Vilket filter och doppvärmare?
Hej
Jag ska starta två akvarium, ett 150L och ett 54L. Men jag vet verkligen inte vilket filter jag ska köpa, det finns ju hur många som helst. Så vilket märke är bäst och vilket filter är bra men också helst tystgående? Och behöver man ett filter och även en luftpump eller finns det filter som är både och?
Har kollat lite på Aquael Turbofilter och även Fluval U3 och U4, är dom bra?
Även med doppvärmare, vilka märken är det som är bäst och hur många watt behöver man?
Nej luftpump är onödigt. De låter mest bara och är inte speciellt effektiva. Dess uppgift är att med luftbubblorna cirkulera och syresätta vattnet. Då är en cirkulationspump/innerfilter mer effektivt för att få vattnet att syresätta sig vid vattenytan.
Jag gillar Eheim men några helt ljudlösa pumpar finns inte.
Vill du ha bra fart i 150 liters så Eheim 2048. Den är snudd på odödlig.
Nu när det är så varmt behövs sällan doppvärmare men ca 75w till 150l och 25w till 54l kan vara lagom. Har du riktigt kallt hemma på vintern kan du öka en storlek.
Även här tycker jag Eheim/Jäger har bra kvalité. Jag brukar alltid ha en glastermometer från Sera för kontroll av temperaturen.
Okej tack så mycket för informationen :) Nej förstår att det inte finns några ljudlösa pumpar, tänkte bara ifall det finns några som är lite tystare än andra men det är ju inget jätteviktigt, bara ett plus ifall det hade funnits. Men ska kolla på den du rekomenderade :) Ja men då ska jag köpa en termometer först, det är ganska varmt i min lägenhet nu på sommaren så då kanske jag inte behöver köpa en doppvärmare än. men ska kolla på dom märkena du skrev :)
Jag har Aquael turbofilter 500/2000, i mina kar och är väldigt nöjd med dessa!. Bra filter kapacitet Lätt och rengöra Låter knappt något
Ja jag har tyckt att dom verkar väldigt bra men så svårt att veta om det verkligen är så men jätteroligt att du har dom och tycker att dom är bra! Tack för recensionen :)
Eheim pickup använder jag i mina mindre kar. Den är bra, och den låter inte så mycket.
En bra riktlinje (som jag brukar rekomendera) är att man har en pump som klarar vattenvolymen i karet X3. Så i ditt faall så en pump som klarar kring 160 liter i 54'an och en som klarar kring 450-500 liter i 150 liters.
Doppvärmare skulle jag gissa på att du behöver ca 25 watt i det lilla och 75 i det större. Jag är inte så bra på doppvärmare, eftersom jag sällan använder det själv. Kopplar endast in doppvärmare på vintern, nattetid.
Tack så jättemycket för informationen, ska kolla på pumpar som klarar så mycket vatten i timmen och doppvärmare med dom watt, men det kanske jag inte behöver just nu i sommar då. Det är väldigt varmt i min lägenhet, runt 25 grader.
Du kanske inte behöver doppvärmare just nu, det är lite beroende på vilka fiskar du har och vad de vill ha för temperaturer. 25 grader är det ganska många fiskar som klarar av dock :)
Eheim tycker jag är de klart bästa pumparna, finns reserv delar om de skulle gå sönder.
Belysningen värmer en del också beroende på typ. Skaffa en termometer för kontroll.
Får jag ställa en fråga? Chansar 😂
Om man jämför den nån rekommenderade 2048 med en som jag har 2012, är det stor skillnad på kapaciteten? Jag går i filterköpartankar nämligen och vill gradera upp. 200 liters akvarium
Skillnaden är inte stor. Däremot så skiljer de i pris en del ;)
Jättestor skilllnad i pris. Det är den jag har, 2012.
Så egentligen får jag inte ut särskilt mycket mer av 2048? Inte lönt att byta till den.
Enda är med 2048 att du kan bygga på den och få större filter mängd
Eheim 2048 är bestyckad med Eheim Universal 600 pump vilken är en riktigt fin och rejäl pump.
https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/pumps/universal-600
https://www.eheim.com/en_GB/products/technology/internal-filters/powerline
Det finns en storebror 2252 också på 1200l/h
Jag har ägt 4st 2252:or och har aldrig haft problem med dom.
Dyra men fina
Eheim är dyra pumpar, men ddet finns inga andra som uppgår kvaliteen på Eheimpumparna :)