Fundering
För flera år sen när kag hade akvarium med pump, hade jag svårt att hålla nere värmen i vattnet. I mitt nuvarande har jag utan pump och det ökar bara en grad. Det står i samma rum som det förra, samma plats. Kan det va vattenrörelsen som värmde upp vattnet i det med pump? Hur tänker ni?
Djurälskare
Vattenrörelse gör väl vanligtvis att vattnet hålls svalare. har för mig detta iaf.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Jag är nästan säker på att molam har rätt.
Hur kan detta då va?
Djurälskare
Vattenrörelsen blandar bara vattnet vilket om temperaturen i rummet är lägre än i vattnet oftast ger en lägre temperatur på termometern. En pump bör inte ha mätbar effekt på den faktiska temperaturen. Däremot kan tex belysningen göra stor skillnad för temperaturen. Lysrör eller klassiska glödlampor nära vattnet i jämförelse med en modern led belysning kan ge flera graders skillnad i akvariet,
Så led värmer inte vattnet?
Djurälskare
Nej led avger nästan ingen energi utöver ljus vilket också är anledningen till att de drar väldigt lite ström.
Då är det det, i förra hade jag lysrör.
Djurälskare
#7 Skulle också tro att det är byte av belysning som gör att akvariumet håller en lägre temperatur. Har sett samma fenomen hemma. Har bytt ut alla ramper mot LED, och det är en markant skillnad på temperaturen i karen.