Min platy hona behöver banta
Hej! Alltså.. Jag har en Platy hona som behöver banta. Hon är fruktansvärt glupsk, hetsäter och är extremt mycket fetare än mina andra platys, Vad ska jag göra? Hon kommer att äta ihjäl sig! Hon är förövrigt omöjligt gravid då hon inte varit nära en hane på över två månader.
Vad matar du med och hur ofta/mycket? Om det bara är en fisk som blir överviktig så är det inte helt enkelt att hantera eftersom alla ändringar du gör i matningen kommer att påverka alla fiskarna.
Hon är säkert dräktig (med yngel?), de kan få flera kullar efter de har vart med en hane, upp till ett antal månader efter.
Ballong-platy kanske? Dom ser ut så där har jag för mig
Dem kan spara och få yngel långt efter dem särats från hanen, så hon är säkert dräktig.
Hon ser ganska dräktig ut. Platy är förrådsruvare, alltså de kan få fler kullar med jämna mellanrum på en parning.
Jag håller också med övriga om att hon ser dräktig ut. Precis som skrivet tidigare så är de förrådsruvare och kan få en eller flera kullar även efter att honan har särats från hanen. Det är praktiskt för platy-populationen men kanske inte alltid lika populärt hos akvaristerna, eftersom att dom kan släppa så många yngel… 😉
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk