Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 856 ggr
Loppelus
0

Tål dom?

Tål Guppy 0,30 i nitrit?

Djurälskare

Loppelus
0

Puff

Djurälskare

PeG
1

Det är en inte helt enkel fråga att svara på. Dels för att 0.3 är högre än vad som är bra så vad menas med att de tål det? Kan de överleva - kanske, se nedan. Kommer de att växa och föröka sig optimalt och ha en opåverkad förväntad livslängd - antagligen inte. Guppys är ofta olika känsliga. Vissa är hårt avlade och uppfödda under relativt extrema omständigheter för att växa så snabbt som möjligt och kan vara extremt känsliga för nästan allt. Andra kan vara betydligt tåligare. Vilda guppys förekommer i vattendrag som är långt ifrån rena men det är inte dem du hittar i akvariebutiken.

raichu
0

Den mängden är inte bra för något djur, du borde försöka ta reda på varför det är små mycket nitrit i kranen.

Loppelus
0

Så du menar att det är gör högt i kranvattnet med?

Djurälskare

raichu
0

Var det inte du som hade konstaterat att det är den mängden nitrit som finns i kranvattnet?

Loppelus
0

Precis. Därför är jag lite handfallen med hur jag får ner det.

Djurälskare

raichu
0

Därför du behöver försöka ta reda på vad som orsakar mängden nitrit.

Har du kommunalt eller brunsvatten?

PeG
0

Om det är kommunalt vatten så prata med leverantören. Det ska inte vara så högt. Nitrit i kranvatten bör vara 0,0X där X oftast är under 5 dvs kanske en tiondel av vad ni har i kranvattnet. 0,3 klassas som tjänligt men rimligen bör målet vara bättre än så. Om ni har egen brunn så är det svårare men nitrit kan betyda att vattnet inte är helt bra även ur andra aspekter och jag skulle då råda er till att ta ett prov och skicka för analys om ni inte gjort det nyligen.

Loppelus
0

Jag har kommunalt.

Djurälskare

PeG
0

Prata med leverantören av vatten och tala om att nitrithalterna är högre än normalt. En möjlig orsak kan vara att det finns en läcka någonstans så att vattnet blir lätt förorenat.

Loppelus
0

Okej

Djurälskare

Draken
1

inga fiskar skall ha förhöjd nitrit, de kan nog överleva, men de mår inte så bra av det.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Loppelus
0

Därför väntar jag med att köpa. Har skickat efter nitrivec nu, hoppas det ska hjälpa.

Djurälskare

Draken
1

om det är så att du har nitrit i kranvattnet, så måste du använda nitrivec efter varje vattenbyte.

Jag tycker också att du skall ta kontakt med den ansvarige för dricksvattnet, om du har kommunalt vatten, Nitrit är inte nyttigt för människor heller.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Loppelus
0

Har skrivit till de vi får vattnet av, väntar på svar. Har hällt i nitrivec idag, ska jag ha i det varje dag tills nitrit är på noll? Om jag ska ha 10 ml till 25L , ska jag då ha i 15ml?

Djurälskare

Draken
0

Nej, häll i 10 ml. akvariumet är väl på 30 liter ?

Ja du skall göra dagliga vattenbyten och använda nitrivec tills dess att nitriten är på 0

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Loppelus
0

Men 10 ml är ju till 25 L. Ka mitt är på 30 L. Så jag ska börja med dagliga vb igen?

Djurälskare

raichu
0

#16 Hur tänker du nu?

TS har ju 0.3 i kranen om man börjar med en massa vb då så motverkar man ju nitrivec.

Lillyrod
0

Jag undrar om det verkligen är nitrit i kranvattnet. Det känns jättekonstigt. Jag menar inte att TS har gjort något fel med mätningen men kan det vara något fel med dropprovet, 

Jag har haft ph test som varit åt helsike. Det visade 8.5 i ph vad jag än mätte. Även vattnet i en blomvas.

Jag skulle prova med ett annat test och se om det visar samma sak.

Loppelus
0

Har inte råd att köpa fler. Stick test visade oxå högt nitrit.

Djurälskare

Draken
0

#19 Jo, det tyckte jag med. Men enligt TS så har hon visst dubbelkollat också. Men Nitrit i kranvattnet låter helt galet ….det är ju inte nyttigt för människor heller 🤔

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Taggeman
3

Skulle man inte kunna köpa en flaska rent vatten i affären o sen kolla vad det ger för utslag. 😎

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Draken
0

#22 Du menar för att kolla så nitrittestet verkligen är ok ?

Det var en mycket bra ide 👍

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Lillyrod
0

#22 Håller med.

Loppelus
0

Nitrit testet visade ju högre i karet innan.

Djurälskare

PeG
0

Nitrit kan förekomma i kranvatten. Mitt råd är fortfarande att kontakta vattenleverantören. Om de hävdar att nitrit i kranvattnet är 0 så kan det vara en idé att kontrollera om testet mäter rätt. I nuläget skulle jag utgångar att det för det. Nitrit under 0,5 klassas som tjänligt utan anmärkning.

Loppelus
0

Har skrivit till leverantören. Det ligger på 0,30.

Djurälskare

Taggeman
0

#27 Är svaret från leverantören att nitriten i vattnet är 0,30?

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Loppelus
0

Nej, det är mitt test. Dom har inte svarat än.

Djurälskare

Loppelus
0

Hur länge kan jag förvänta att det tar innan det bör ha gått ner?

Djurälskare

Loppelus
0

Puff

Djurälskare

raichu
0

2-3v kanske.

PeG
0

I ditt fall kommer vattenbyten att höja nitrithalten igen och det är svårt att få till en kraftig kitritomvandling i ett litet akvarium. Eftersom vattenbyten inte bara är till för nitrit så kan du inte ta bort dem helt men gör dem relativt glest. Jag har ingen erfarenhet av att använda nitrivec och de flesta kan jobba med vattenbyten för att få mer nitrit så erfarenheterna av din situation är sannolikt begränsad hos de flesta.

Loppelus
0

Så jag ska inte byta en gång i veckan då? Hur offta då?

Djurälskare

PeG
0

Mitt förslag skulle vara att inte byta vatten innan nitrit har kommit till 0 vilket enligt Raichu borde ta 2-3 veckor. Därefter göra ett vattenbyte och kontrollera hur lång tid det tar innan nitrit är 0 igen. I bästa fall är det då inte så lång tid.

PeG
0

Vet inte om det skulle vara möjligt att ta bort nitrit ur vattnet innan du tillsätter det till akvariet. Bäst är förstås om vattenleverantören löser problemet.

PeG
0

Vet inte om det skulle vara möjligt att ta bort nitrit ur vattnet innan du tillsätter det till akvariet. Bäst är förstås om vattenleverantören löser problemet.